Danva

Mangel på arbejdskraft i vandselskaberne kan spænde ben for lokal udvikling og global eksport

DANVA lancerer en ny kampagne, der skal få flere unge til at få øjnene op for en branche med masser af spændende opgaver, ansvar og muligheden for at bidrage til at udvikle en bæredygtig fremtid.

På syv år er eksporten af dansk vandteknologi steget med hele 31 % fra 15 mia. kr. i 2010 til 20 mia. kr. i 2017. Vandselskaberne er centrale spillere i den udvikling. Gennem samarbejde med det lokale erhvervsliv skaber de rammerne for et bæredygtigt samfund i kommunerne, og de er med til at igangsætte udviklingen af vand- og miljøløsninger, der senere kan eksporteres.

Men den positive udvikling kan være truet af, at vandselskaberne har svært ved at tiltrække unge med de rette kompetencer.

Derfor lancerer DANVA sammen med 11 vandselskaber kampagnen #vandmedansvar. For vandselskaberne har rent faktisk noget at komme med i kampen om de unge talenter. Det mener Ole Øgelund, direktør i vandselskabet Vand og Affald og medlem af DANVAs bestyrelse.

- Vi ved, at vores målgruppe er tiltrukket af en karriere, hvor der arbejdes med ”miljø”, ”klimaløsninger”, ”bæredygtighed” og muligheden ”for at gøre en forskel for samfundet”. Og vi ved også, at vandselskaberne kan levere på alle parametre. Vi har, hvad der skal til for at tilbyde unge karriereforløb med masser af spændende opgaver, ansvar og muligheden for at bidrage til at udvikle en bæredygtig fremtid. Det skal kampagnen skal få de unges øjne op for”, fortæller Ole Øgelund.

Så med kampagnen skal et uforløst potentiale nu forløses. Den kører i tre år på medier som YouTube, Facebook, film og website.

I kampagnen møder målgruppen en række ambassadører: unge, der har valgt en karriere i et vandselskab, der fortæller om, hvorfor det netop er spændende at vælge en karriere i et vandselskab.

Mikkel er en af kampagnens ambassadører. Han er maskiningeniør og arbejder på et renseanlæg.

- Det fedeste ved mit job er nok den mulighed, det er at være en del af en branche i rigtig stor og konstant udvikling. Jeg synes, det er spændende, at man kun har skrabet overfladen af viden inden for mikrobiologien i biogasanlæggene. Spildevandsbranchen er en rigtig god mulighed, hvis man har en drøm om at kunne være med til at præge branchen og udviklingen. Hvis man har ambitionerne, kompetencerne og kan lide at få ansvar, så vil der være en rigtig god mulighed for at revolutionere forskellige områder af branchen til helt nye niveauer.

Ole Øgelund mener, at medarbejderne i de danske vandselskaber er helt centrale for danskerne og samfundet, da de arbejder med livbevarelse.

- Det er ikke noget, vi går og tænker over i hverdagen, men bag det rene vand, der kommer ud af hanerne, ligger der et stort arbejde og ansvar hos dygtige medarbejdere hos vandværkerne landet over. Det samme gælder vores spildevand. For hvem sikrer, at vi ikke sidder i kø pga. oversvømmelser og at vores hygiejne i samfundet er så god, at vi ikke bliver syge? Når du arbejder i et vandselskab, er du med til at redde liv, hver dag.

DANVA bestyrelsesmedlem Ole Øgelund på E: oso@vandogaffald.dk, M: 3016 4900.
Informationschef Lars Fischer, E: lf@danva.dk, M: 5126 5187.

Information om Danva

Danva
Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg

7021 0055http://www.danva.dk/

Bag #vandmedansvar står et bredt samarbejde af vandselskaber

Kampagnen er udarbejdet i et samarbejde mellem DANVA (Dansk Vand -og Spildevandsforening) og DANVAs medlemsvirksomheder.

DANVA er en interesseorganisationen for alle, der arbejder professionelt med vand og spildevand.

Branchekampagnen skal synliggøre karrieremuligheder i vandselskaberne, der har fokus på sundhed, sikkerhed og miljø, og i en sektor, der er helt central i udvikligen af en bæredygtig fremtid.

Følg pressemeddelelser fra Danva

Flere pressemeddelelser fra Danva