Best Travel

Mange spiller hasard med deres ferie

Det kan blive dyrt og ærgerligt at forsøge at spare lidt penge ved at arrangere ferien selv

BT’s læsere sad for et stykke tiden ved morgenkaffen med en bittersød fornemmelse af ”- godt, det ikke var mig!” Artiklen drejede sig om Milan Schipper, en rygsæksrejsende, der havde købt flybillet fra Amsterdam til Sidney. Da flyet landede i Toronto, fik den unge hollænder en ubehagelig fornemmelse af, at noget var helt galt. Backpackeren havde fejlagtigt købt billet til den lille by Sidney i den canadiske delstat Nova Scotia, hvor temperatur og oplevelser lå langt fra, hvad han forventede i metropolen Down Under. Den uheldige, flyvende hollænder vendte prompte tilbage til Amsterdam – fattigere og mest af alt ærgerlig.

Berlingskes rejseredaktør fortalte for nylig, at han ved planlægningen af en ferie med sønniken til New York havde sammenlignet Norwegians flybilletter med KLM’s. Enhver ville tro, at den norske lavprisgigant var billigst, men når tillægsydelser som bagage, måltider og valg af sæde blev lagt oveni prisen, var der for to personer 3.480 kroner at spare ved at vælge KLM, hvor alt var inkluderet i billetprisen.

Islandske WOW Air tilbyder i denne sommer lavprisbilletter til Chicago, men en udregning foretaget af brancheportalen CHECK-IN viser, at det er kr. 472 billigere per rejsende at flyve direkte med SAS, når ekstraudgifterne til WOW Air tillægges. Desuden flyver SAS direkte, mens man med islændingene skal skifte fly i Keflavik.

En god kollega havde brugt en eftermiddag i forsøget på at undgå en hotelovernatning i Athen, selv om indenrigsflyet til Leros ikke passede sammen med flyet fra København. Bestræbelserne inkluderede telefonsamtaler med dårligt engelsktalende personale på et call-center i Indien.

De ovennævnte eksempler er kun en brøkdel af selv-planlæggernes faldgruber - de fleste fortier de selvforskyldte fejl, et rejsebureau aldrig ville begå. Et rejsebureau kan sammenlignes med en forsikring – en tryghed ved bevidstheden om, at kompetente mennesker har planlagt og kontrolleret alle led i den kæde, en ferie består af – at der er lagt tilstrækkelig tid ind til flyskifte, at man bliver hentet i lufthavnen, at hotellet er i orden, at udflugter er på plads.

Visum, vaccinationer, sygesikring, rejseforsikring og forholdsregler ved strejker, konkurser, ulykker og sygdom – alle de ting kan rejsebureauet langt bedre håndtere som kommandocentral med overblik og lokalkendskab end de, der mener, at man løser alt med wifi og internet. Er ferien arrangeret af et rejsebureau, har man som rejsende et telefonnummer, man døgnet rundt kan ringe til – man står ikke alene eller er overladt til et call-center i Bombay.

Hos Best Travel har man de seneste år mærket stor fremgang i efterspørgslen på færdigpakkede kulturrejser. "Selvfølgelig kan man nogle gange selv planlægge en billigere rejse, men prisforskellen er ikke særlig stor. Vores gæster betaler sig gerne fra, at vi som rejsebureau har planlagt det hele for dem - at de f.eks. ikke skal gå forgæves efter entrébilletter til Spaniens mest besøgte attraktion, mauerpaladset Alhambra, som er inkluderet i rejsen til Andalusien, eller at personligheder som Tonny Landy er operaguide på vores Opera i Verona," fortæller salgs- og marketingchef Jens Fonsbøl. "Samtidig rejser man i et fællesskab med ligesindede og med erfarne rejseledere, som ud over den faglige formidling varetager praktiske detaljer", siger han videre.

Media Support (rejsejournalistik siden 1984)

Information om Best Travel

Best Travel
Færgehavnsvej 10