Mange småbørnsforældre er på skærmen, mens de er sammen med deres børn: ”Man er blevet lidt afhængig - det er som en voksen sutteklud.”

”Det er ren vane. Er den i nærheden, griber jeg automatisk ud efter den og kigger på den uden at tænke over det.”
Sådan lyder det fra en af forældrene i en ny undersøgelse, Børns Vilkår har fået lavet blandt 1.000 forældre til børn i alderen 0-6 år. Der er spurgt ind til forældrenes brug af digitale medier, der ikke handler om arbejde.
I undersøgelsen svarer 37 procent af forældrene, at de det seneste døgn har brugt mere end to timer på en skærm, mens deres børn var til stede og vågne. Mange bruger skærm i situationer, hvor deres barn kan have brug for nærvær – for eksempel under putning (44 pct.), på legepladsen (41 pct.) og under fælles måltider (29 pct.).
Skærmtiden kan påvirke små børn mere, end mange forældre måske er opmærksomme på, siger psykolog i Børns Vilkår, Malene Angelo:
”Små børn bruger lyde, bevægelser og mimik til at give udtryk for forskellige behov, og hvis forældrene er fraværende, fordi de kigger på en skærm, kan det stå i vejen for, at de opfanger og reagerer på barnets signaler. Det kan skabe utryghed hos barnet.”
I undersøgelsen svarer 92 procent af forældrene da også, at de ser og hører bedre efter, hvad deres barn prøver at fortælle eller signalere, når de ikke er på digitale medier.
Bruger ofte skærm til sociale medier
Når forældre kigger i en skærm, vil nogle børn reagere ved at blive tavse eller gå i stå med det, de var i gang med. Andre børn vil reagere med gråd eller klynken eller ved at skubbe telefonen ud af deres forældres hænder.
Det er derfor vigtigt, at småbørnsforældre er opmærksomme på barnets reaktion, hvis de er nødt til at være fraværende, siger Malene Angelo:
”Vi bruger telefonen til at klare mange opgaver og aftaler, og derfor kan det selvfølgelig være nødvendigt at kigge på sin skærm, mens man er sammen med sit barn – for eksempel fordi togbilletten og indkøbssedlen ligger på telefonen. Vi kan dog se i undersøgelsen, at forældrene i høj grad også bruger skærmtiden til sociale medier, når de er sammen med deres børn, og her kan man med fordel spørge sig selv, om der er noget, der kan udskydes, til barnet sover.”
Dårlig vane og afhængighed
8 ud af 10 forældre vil da også gerne bruge mindre tid på deres telefon, tablet og computer, viser undersøgelsen. Knap fire ud af ti forældre har i høj eller meget høj grad dårlig samvittighed over, hvor meget tid de bruger på digitale medier, mens deres børn er til stede og vågne.
Blandt de forældre, der bruger to timer eller mere på digitale medier, bliver afhængighed og dårlig vane nævnt som primær årsag til, at de bruger tid på deres skærm. ”Man er blevet lidt afhængig - det er som en voksen sutteklud,” som en forælder udtrykker det.
Samtidig angiver 71 procent af alle de adspurgte forældre, at de indimellem føler, at de er nødt til at svare tilbage på beskeder, mails eller telefonopkald, som ikke er arbejdsrelaterede.
”Telefoner og digitale medier er designet til at fange og fastholde vores opmærksomhed. Vi anbefaler derfor, at man f.eks. slår notifikationer fra og sætter telefonen på ”forstyr ikke” eller lydløs, når det er tid til at spise, lege eller lægge sit barn til at sove,” siger Malene Angelo.
Øvrige nøgleresultater fra undersøgelsen
- 37 pct. af forældrene angiver, at de bruger mere end to timer om dagen på digitale medier, mens deres børn er vågne og til stede. Flere fædre end mødre bruger mere end to timer dagligt på digitale medier, og yngre forældre bruger mere tid end ældre forældre.
- 60 pct. af forældrene svarer nej til, at de har regler eller rammer for deres eget brug af digitale medier til andet end arbejde, når deres børn er til stede og vågne. Flere blandt de yngre forældre på 21-30 år har regler sammenlignet med ældre forældre.
- Sociale medier som Facebook og Instagram er sammen med kommunikation med venner og familie topscorerne over det, forældrene laver på skærmen, når deres børn er til stede og vågne, og hvor børnene ikke er en del af aktiviteten. 60 pct. af forældrene har været på sociale medier, mens 58 pct. har kommunikeret med venner eller familie.
- 61 pct. svarer, at nogle gange bruger digitale medier uden at tænke over det.
- 73 pct. svarer, at de er enige eller meget enige i, at det er okay, at de selv bruger digitale medier, når deres børn ser fjernsyn eller tablet. 59 pct. er enige i, at det er okay, når barnet er optaget af noget andet, og 48 pct. når barnet leger med legetøj.
- 82 pct. er i nogen eller høj grad enige i, at de gerne ville bruge mindre tid på digitale medier, når deres børn er til stede og vågne.
OM UNDERSØGELSEN
Undersøgelsen fokuserer på forældres brug af digitale medier, når de er sammen med deres børn – det vil sige, når deres børn er til stede og vågne, men hvor de ikke inddrager børnene i det, de laver på skærmen. Der er spurgt ind til forældrenes brug af digitale medier, der ikke handler om arbejde.
Undersøgelsen baserer sig på et spørgeskema besvaret af 1.000 forældre med børn i alderen 0-6 år, og den er gennemført af Userneeds A/S for Børns Vilkår. Der er sikret repræsentativitet i forhold til køn, alder og region.
Undersøgelsen er lavet som led i Børns Vilkårs program Tryghed for alle småbørn, som kører fra 2019 til 2023 og er finansieret af Stryhns Familieselskab.
Kontakter
Pressetelefon
Tlf:20204459Billeder
Information om Børns Vilkår
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Landsdækkende kampagne til unge i nattelivet ruller ud igen15.10.2025 06:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Om natten, når de fleste sover, kontakter unge Børns Vilkårs anonyme rådgivningslinje HØRT. De tunge temaer som konflikter i relationer, selvmordstanker og vold fylder langt mere end om dagen. For andet år i træk er HØRT derfor til stede i nattelivet på garderobemærker, så flere unge opdager, at der døgnet rundt er en lyttende voksen at række ud til.
Ny undersøgelse: Reklamer på sociale medier presser børn til at bruge penge for at passe ind6.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Reklamer fylder næsten halvdelen af de opslag, børn møder, når de debuterer på sociale medier, og trends skifter med lynets hast. Det puster til en forbrugskultur, der efterlader nogle børn uden for fællesskabet. Hvert fjerde barn har således følt sig presset til at købe noget bestemt for at blive accepteret. Sådan lyder nogle af konklusionerne i en rapport, Børns Vilkår offentliggør i dag.
Over 120.000 børn og voksne bager for BørneTelefonen1.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Børns Vilkårs populære indsamlingsbegivenhed Bag for BørneTelefonen skydes i gang 1. oktober og møder igen i år kæmpe opbakning fra skoler, dagtilbud, virksomheder, foreninger og familier over hele landet.
Stor interesse i Aalborg for at blive frivillig rådgiver på BørneTelefonen og HØRT25.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 70 frivillige bosat i Nordjylland har på kort tid meldt sig som rådgivere på BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT. De mange frivillige får base på Børns Vilkårs nye kontor, der officielt åbner i dag, torsdag d. 25. september, midt i Aalborg.
Børns Vilkår bakker op om fotoudstilling i Aalborg: Om man er 21 eller 70 år, kan vold fra barndommen stadig gøre ondt20.9.2025 07:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er skadeligt, når børn og unge er udsat for vold i hjemmet, og konsekvenserne kan præge dem langt ind i voksenlivet. Det illustrerer Børns Vilkår gennem 22 portrætfortællinger skabt af dokumentarfotograferne Andreas Haubjerg og Louise Herrche Serup i en fotoudstilling ved C.W. Obels Plads i Aalborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum