Mange sjællændere har dårlig mobildækning

Over hver tiende i Region Sjælland har problemer med mobildækningen i hjemmet

69.000 sjællændere – eller hvad der svarer til 11 procent af alle i aldersgruppen 18-70 år angiver, at deres forbindelse på mobilen enten er dårlig eller meget dårlig på deres bopæl. Det viser en undersøgelse Userneeds har foretaget for Ingeniørforeningen.

Der er indgået en bred politisk aftale, der skal sikre bedre dækning i private hjem via brug af signalforstærkere, og muligheder for at teleselskaberne kan bruge hinandens net. Det kan naturligvis få en positiv indvirkning. Alligevel bør processen med at komme problemet til livs speedes op, mener Ingeniørforeningens tele-ekspert Thomas Haagendal.

”Det er stadig alt for mange, der oplever dårlige forbindelser. Gode mobilforbindelser er i dag helt klare forudsætninger for at vi som borgere kan passe arbejde, skole, offentlige myndigheder og det personlige netværk. Det nytter ikke noget, hvis en hjemmehjælper skal køre til nærmeste bakketop for at sende vigtige fotos til vurdering hos en læge, at vi ikke kan få forbindelse i livsvigtige situationer eller at borgere og virksomheder fravælger at etablere sig i specifikke områder i Danmark på grund af dårlig dækning,” siger han.

Thomas Haagendal påpeger dog, at kombinationen af valg af teleselskab og mobiltelefonens antenne kan være medvirkende til oplevelsen af udfald og dårlige forbindelser. Her kan borgere selv gøre noget ved at sikre sig den rette mobiltelefon hos den operatør der bedst opfylder den enkeltes behov, og hvor prisen måske kommer i anden række. Men det ændrer ikke på, at sjællændernes oplevelser er reelle nok. Med indførelsen af smartphones, som er mere computer end telefon og dermed betydeligt ringere som telefon, er oplevelsen ikke blevet bedre.

”Der er stigende krav og forventninger til, at vi skal kunne kommunikere med vores arbejde og offentlige myndigheder, og her er hurtigere og bedre tele- og bredbåndsforbindelser klare forudsætninger. Så nytter det ikke noget, at så mange sjællændere oplever dårlig dækning,” siger han.

Ifølge Thomas Haagendal er teleselskaberne klar til at gøre meget, men kan være underlagt politiske beslutninger, der ikke underbygger en optimal teknisk løsning, og der er ingen selskaber, der vil opsætte antenneudstyr for millioner af kroner med udsigten til, at det ikke løser problemet.

”Derfor skal vi have skabt et fælles samarbejde, hvor vi får undersøgt de konkrete

dækningsproblemer grundigt, og får skabt dækning der, hvor den er ringe. Det gør vi kun ved at sikre nogle attraktive rammer for etablering af dækning, der hvor den endnu ikke er god,” siger han

Hvordan synes du, at mobildækningen er på din bopæl?

(befolkningen 18-70 år)

Sjælland, Lolland og Falster

Meget god

34%

God

44%

Hverken eller

10%

Dårlig

8%

Meget dårlig

3%

Ved ikke/har ikke mobil

0%

100%

Kilde: Userneeds har for Ingeniørforeningen, IDA indhentet 2.025 svar fra danskere mellem 18-70 år.

251 af respondenterne er fra Region Sjælland.

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le