Mange risikerer at køre på farlige vinterdæk

Hver sjette danske bilejer monterer først vinterdæk, når der har været nattefrost. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring. Men også gamle vinterdæk kan være et stort problem, da bremselængden bliver forlænget betragteligt.
Fotograf: David Edelstein

Det kan være risikabelt at vente med vinterdækkene. For vejene kan også være spejlglatte ved temperaturer over frysepunktet, og løvfald og rim kan være ligeså farligt som frostglatte veje.

Samtidig er der stor risiko ved at køre på gamle vinterdæk, der ikke har det samme vejgreb og bremseevne som nye vinterdæk.

”År efter år kan vi konstatere, at mange kører på alt for slidte vinterdæk, at en del helt fravælger at montere vinterdæk, og at mange venter med det, til det er for sent. Resultatet er desværre, at vi ser en del glatføreskader allerede inden vinteren er gået i gang. Skader der måske kunne være undgået, hvis bilen havde haft et bedre vejgreb,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring, og uddyber:

”Især sidste vinter, hvor vi relativt sent blev ramt af et voldsomt snefald, var der rigtig mange bilister, der slet ikke var forberedt på de spejlglatte veje. Blandt dem, der meldte skader på deres bil, var der foruroligende mange, der ikke havde monteret vinterdæk.”

Pas på slidte vinterdæk – kan være ligeså farlige som sommerdæk

Men de glatte veje kan være mindst ligeså farlige, hvis man kører på slidte vinterdæk. Man bør nemlig både være opmærksom på dækkenes tilstand og dækmønstrets dybde. Selv om dækkene lever op til lovkravet om at være 1,6 mm, så bør dybden være mindst 3 mm på vinterdæk.

”Hvis ens vinterdæk er mere end et par år gamle, så kan det være en god idé at undersøge, om de skal udskiftes. Selv om dækkenes gummi ser ny ud, så er det ikke sikkert, at de kan give det nødvendige vejgreb. Slitagen kan nemlig være svær at opdage,” siger Henrik Sagild, og kommer med endnu en anbefaling:

”Hver vinter får vi meldinger om bilister, der har mistet et hjul under kørslen. Ofte skyldes det, at de nymonterede vinterdæk havde brug for at blive efterspændt. Uheldet kan heldigvis meget let undgås, hvis blot man strammer hjulboltene ca. 50 km efter, de er blevet monteret.”

Gode råd ved dækskifte:

• Skift dæk i tide – i morgen kan det være for sent.
  • Tjek dækmønstrets dybde. På vinterdæk bør dybden være mindst 3 mm af hensyn til bremsning og vejgreb.
  • Tjek alderen på dine vinterdæk. De ser måske nye ud, men gummien kan være slidt og have mistet sin ydeevne.
  • Stram hjulboltene en ekstra gang efter ca. 50 km. Det gælder også, hvis du har fået foretaget dækskiftet hos en forhandler.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i oktober 2017 blandt 1166 repræsentativt udvalgte danskere. Følgende spørgsmål er kun stillet til de, der ejer eller leaser mindst en bil.

Hvornår monterer du normalt vinterdæk?

• Omkring november måned 59 %
  • Når den første sne er kommet 2 %
  • Så snart der er nattefrost 18 %
  • Når der har været sne eller isglatte veje mere end blot én dag 2 %
  • Andet 10 %
  • Ved ikke 9 %

Fotograf: David Edelstein
Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring. Fotograf: Lars Svankjær.

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 4000 medarbejdere, heraf 705 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og sparing. Driftsindtægterne var 25,5 mia. NOK i 2016, mens forvaltningskapitalen udgjorde 136 mia. NOK.