Mange konkurser i bygge- og anlægsbranchen

I første halvdel af 2018 har der været en markant stigning i antallet af konkurser i bygge- og anlægsbranchen, hvis man sammenligner med sidste år. Tallene viser dog, at en stigende andel af virksomhederne ikke har aktivitet.

Ifølge Danmarks Statistik var der i juni måned 85 konkurser, og det bringer antallet af konkurser i første halvår op på 468. Det er en stigning på 28 procent i forhold til 2017, hvor der var 365 konkurser i samme periode.

- Det er ikke rar læsning, når man ser på omfanget af konkurser i bygge- og anlægsbranchen. Det vidner om en branche, hvor der selv i gode tider er kamp om opgaverne, siger analysechef Andreas Fernstrøm, Dansk Byggeri.

Ser værre ud, end det er
Der er dog lyspunkter, når man dykker lidt mere ned i tallene. Andelen af virksomheder, der ikke har nogen ansatte og en omsætning på mindre end én million kroner, er stigende. Der er samtidig færre beskæftigede, som er blevet berørt af konkurserne.

- Der er heldigvis positive elementer i tallene. Gennem de seneste år har der været en større del af konkurserne, som rammer virksomheder uden den store aktivitet. Det er rigtigt positivt, da der så er færre medarbejdere, der bliver ramt af konkurserne. Konkurstallene ser derfor værre ud, end de egentlig er, siger Andreas Fernstrøm.

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job