Mange flere udenlandske medarbejdere på hovedstadens byggepladser

De seneste syv år er antallet af udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen mere end tredoblet i Hovedstaden. Det er især medarbejdere fra Polen, der får job på de københavnske byggepladser. Men metrobyggeriet gør, at der også er kommet flere italienske håndværkere til landsdelen for at arbejde, viser en analyse fra Dansk Byggeri.

Ansatte med et udenlandsk pas fylder mere og mere på de københavnske byggepladser. Sidste år var der 6.252 fuldtidsbeskæftigede udlændinge i bygge- og anlægsbranchen i Hovedstaden, mens antallet i 2011 var 1.829.

- Der er ingen tvivl om, at vi også i hovedstaden har behov for udenlandske medarbejdere. Uden dem ville mange virksomheder ikke kunne følge med efterspørgslen, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou.

Flest polske og italienske håndværkere i hovedstaden
Dansk Byggeris analyse viser, at der på tværs af landsdelene er forskel på, hvor de udenlandske medarbejdere kommer fra. Bygge- og anlægsbranchen i Hovedstaden tiltrækker især medarbejdere fra Polen. Sidste år var der 1.725 fuldtidsbeskæftigede polske håndværkere i hovedstaden.

- Der er også kommet markant flere medarbejdere hertil fra Italien, hvilket hænger sammen med metrobyggeriet i København. Italienerne er med et antal på 835 personer den næststørste gruppe af udenlandske bygge- og anlægsarbejdere i Hovedstaden, siger Mads Raaschou.

Samtidig får flere og flere litauiske håndværkere arbejde på de københavnske byggepladser.

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou, telefon 28 44 00 88
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, telefon 28 93 43 94