Mange danskere vil kvitte denne usunde vane

Mere end hver anden ryger giver udtryk for, at de ønsker at kvitte smøgerne. Det viser en ny undersøgelse, Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Selvom tendensen har været nedadgående de sidste mange år, anslås det at næsten hver femte dansker i dag ryger på daglig basis. Men der er heldigvis også et ønske blandt mange af rygerne om at kvitte smøgerne en gang for alle.

I en ny undersøgelse som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige svarer hele 55 % af de adspurgte rygere, at de gerne vil stoppe med den dårlige vane. Samtidig tror hver tredje på, at det rent faktisk kan lykkes, mens hver fjerde ryger har et ønske om at stoppe, men desværre ikke en tro på, at de vil være succesfulde.

Det er dog et positivt tegn at have et ønske om rygestop, også selvom det kan virke som en uoverskuelig opgave, forklarer fagchef for Sundhed i Gjensidige, Louise Brix.

"Det vigtigste element i et rygestop er motivation. Uagtet om man stopper for at få en bedre sundhed eller for at lette økonomien i en med stigende priser, så er det vigtigt, at man finder den motivation, der kan bringe en i mål," siger Louise Brix og uddyber:

“Det er utroligt svært at foretage en så stor vane- og adfærdsændring, som et rygestop er, og det er helt afgørende, at man indstillet på at fuldføre rygestoppet, hvis man vil lykkedes med det. Der findes heldigvis mange forskellige alternativer til blot at stoppe af sig selv, ligesom der er i alle kommuner landet over er initiativer, der kan hjælpe med et rygestop, som man som borger kan benytte sig af."

Brat stop eller nikotinerstatning?

Selvom det måske lyder simpelt at stoppe med at ryge, har mange mennesker brug for hjælp til at komme ud af den nikotinafhængighed rygning giver. Og spørger man de rygere, der i Gjensidiges undersøgelse ønsker at kvitte smøgerne, er det også langt fra alle, der forventer at stoppe helt uden hjælp eller nikotinerstatning.

15 % vil bruge nikotinerstatning i form af plastre, tyggegummi eller spray mens 13 % vil skifte til e-cigaretter eller snus for at komme i mål med rygestoppet. Seks ud af ti rygere med ønske om rygestop forventer dog at stoppe helt uden hjælp.

“Det kan være en rigtig god måde at trappe ud af rygning ved hjælp af nikotinerstatning, mens man måske skal tænke mere over, om man blot skifter til andre vanedannende produkter som eksempelvis e-cigaretter eller snus. På den måde kommer man ikke nødvendigvis ud af sin nikotinafhængighed. Samtidig viser undersøgelser fra sundhedsmyndighederne, at snus er yderst skadelig for tænder og tandkød, og det er derfor ikke den bedste måde at komme i hus med et rygestop på,” siger Louise Brix.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1032 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige i august og september 2022. Spørgsmålene er stillet til de, der angiver, at de ryger.

Vil du gerne stoppe med at ryge?

Ja, og jeg tror på, at jeg kan

Ja, men jeg tror ikke på, at det kan lade sig gøre

Nej

Ved ikke/ønsker ikke at svare

Hvilke hjælpemidler vil du bruge for at opnå dit rygestop?

Rygestopskursus

Vil bare stoppe af mig selv

Vil skifte til e-cigaretter

Vil bruge nikotin-erstatninger såsom tyggegummi, plaster og spray

Vil skifte til snus

Andet, notér:

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.