Mange danskere overvejer ekstra indbetalinger til pension

Fire ud af 10 danskere med pensionsordninger overvejer at polstre pensionskontoen med ekstra indbetalinger i løbet af de kommende år, viser ny undersøgelse. De ekstra indbetalinger er ikke længere forbeholdt de mest velhavende danskere.

Danskernes pensionsformuer vokser med rekordfart disse år, og stadig flere vælger at polstre opsparingen med ekstra indbetalinger. Nu viser en ny undersøgelse, at fire ud af ti danske lønmodtagere i løbet af de kommende år overvejer at sætte ekstra penge ind på pensionskontoen ud over de indbetalinger, som de er sikret via deres ansættelsesforhold.

Den nye undersøgelse er foretaget af analyseinstituttet Epinion for Industriens Pension, og den viser samtidig, at fire ud af ti på et tidspunkt allerede har sat ekstra penge ind på pensionskontoen ud over de faste indbetalinger på et tidspunkt.

Forsikringsdirektør i Industriens Pension, Joan Alsing, kan godt mærke, at det de seneste år er blevet mere almindeligt at indbetale ekstra til pensionen.

”Tidligere var ekstra indbetalinger til pension nok mest noget, der var forbundet med mere velhavende grupper i samfundet, der havde lidt ekstra at tage af. Nu ser vi, at flere faglærte og ufaglærte lønmodtagere også begynder at vise interesse for at indbetale ekstra for at få lidt mere at gøre godt med som pensionister,” siger Joan Alsing.

Stiger markant hvert år

I Industriens Pension er de ekstra indbetalinger over en årrække steget fra blot 67 mio. kr. i 2013 til 153 mio. kr. sidste år. Foreløbig er der i 2019 indbetalt over 20 procent mere i ekstra pension end i samme periode sidste år, og Joan Alsing forventer, at den kurs fortsætter året ud og de kommende år.

”Jeg tror, at flere faktorer spiller ind. Det kan bl.a. skyldes en forståelig usikkerhed om fremtidens offentlige ydelser, der får mange til at fokusere mere på egen opsparing. Derudover tror jeg, at mange har gjort sig tanker om deres ønsker til pensionisttilværelsen og derfor har fokus på, om økonomien holder,” siger hun.

Joan Alsing fastslår samtidig, at selv små ekstra indbetalinger i sidste ende kan få relativ stor betydning, hvis man har en lang opsparingshorisont. Det skyldes, at der er mange år til at forrente pengene, hvis man begynder tidligt.

Overvejer du at indbetale ekstra til pension i løbet af de kommende år ud over de beløb, der automatisk sættes ind på din pensionsordning som et led i dine ansættelsesvilkår?
Alder 18-29 30-39 40-49 50-59 60-69 Total
Ja 42% 43% 42% 40% 20% 40%
Nej 40% 45% 43% 47% 74% 46%
Ved ikke 18% 12% 15% 13% 6% 14%
I alt 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
Kilde: Epinion for Industriens Pension på baggrund. Svar fra 691 danskere i den erhvervsaktive alder med pensionsopsparinger.
Har du på noget tidspunkt i dit arbejdsliv hidtil sat ekstra penge ind på din pensionsopsparing ud over de beløb, der automatisk sættes ind på ordningen som et led i dine ansættelsesvilkår?
Alder 18-29 30-39 40-49 50-59 60-69 Total
Ja 19% 36% 53% 48% 60% 43%
Nej 78% 60% 46% 49% 40% 55%
Ved ikke 3% 4% 1% 3% 0% 2%
I alt 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
Kilde: Epinion for Industriens Pension. Svar fra 691 danskere i den erhvervsaktive alder med pensionsopsparinger.

Joan Alsing, forsikringsdirektør i Industriens Pension.