Mange danskere oplever problemer, når de lejer bil på ferien

Vidste du, at en normal rejseforsikring ofte dækker selviriskoen ved skader på lejebiler? Hvis ikke, er du langt fra alene. For fire ud af fem danskere ved ikke, hvordan deres rejseforsikring dækker, når de lejer bil i udlandet.
Men for hver anden er netop denne dækning vigtig, da de er blevet tilbudt forsikringer, der dækker selvrisikoen. Med andre ord en unødvendig udgift.
”Det er helt normalt, at man hos biludlejningsfirmaet bliver tilbudt ekstra forsikringer, der blandt andet dækker en ofte ret høj selvrisiko. Men hvis man har en rejseforsikring, så er det faktisk normalt, at man allerede har den dækning. Derfor er det reelt set penge ud af vinduet, hvis man betaler for den valgfrie forsikring. Men før man siger nej tak, bør man altid sikre sig, at man har den korrekte dækning ved eksempelvis at kontakte sit forsikringsselskab,” siger Dan Kjølhede Laursen, direktør i Gouda Rejseforsikring.
Hæver flere penge end aftalt, påstår skader er sket
Men en unødvendig forsikring er ikke det eneste problem, danskerne kommer ud for, når de lejer bil. For mange ender billejen desværre med en dårlig oplevelse, ved at udlejeren hæver flere penge end aftalt, påstår at der er skader på bilen, som lejeren ikke har lavet eller afviser betaling med eksempelvis VISA-Dankort.
I Gjensidige og Gouda ser man årligt flere af denne type sager, hvor der er uenighed om hvem, der har lavet hvilke skader, hvem der skal betale, og hvordan betalingen skal afregnes. Og netop sommeren er højsæson for dette. Mange har generelt en oplevelse af, at biludlejningsfirmaet prøver at gøre livet surt for dem, så det fremstår lettere, at man bare køber de dyre og ofte unødvendige forsikringer.
”I løbet af hele året, men især i sommerperioden, får vi henvendelser fra danskere, der står i udlandet og har brug for hjælp i forbindelse med billejen. Mange har en oplevelse af, at biludlejerne prøver at malke dem for penge gennem salg af unødvendige forsikringer, påstande om skader og ved at afvise betalingskort. Derfor råder vi altid til, at man er opmærksom på bilens stand, når man afhenter den og evt. tager billeder af den, hvilke betalingskort udlejeren accepterer, og hvilken aftale man underskriver. Er man i tvivl, kan man altid kontakte sin rejseforsikring for at få hjælp til, hvordan man skal forholde sig,” siger Dan Kjølhede Laursen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i juni 2018 blandt 1510 repræsentativt udvalgte danskere. Følgende spørgsmål er stillet til de danskere, der rejser eller har rejst til udlandet indenfor de seneste tre år.
Ved du hvordan din egen rejseforsikring dækker, når du lejer bil i udlandet?
- Ja 21 %
- Nej 66 %
- Ved ikke 13 %
Har du lejet bil i udlandet indenfor de seneste tre år?
- Ja 28 %
- Nej 72 %
- Ved ikke 0 %
Følgende spørgsmål er kun stillet til dem, der har lejet bil indenfor de seneste tre år.
Har du i forbindelse med billeje oplevet noget af følgende?
- Småskader på bilen – eks parkeringsskader 15 %
- Større skader på bilen – så bilen ikke kunne køre videre 1 %
- Nedbrud på bilen – ikke relateret til en ulykke 2 %
- Trafikuheld med personskade 0 %
- Trafikuheld uden personskade 1 %
- Nej/ingen af ovenstående 83 %
Har du i forbindelse med billejen i udlandet oplevet en eller flere af følgende ting?
- Udlejer forsøgte at sælge ekstra forsikringer, der blandet andet dækkede selvrisiko 51 %
- Udlejer forsøgte at trække flere penge fra min konto end jeg havde accepteret 3 %
- Udlejer sagde der var skader på bilen, som jeg ikke havde lavet 4 %
- Udlejer ville ikke tage imod mit betalingskort eller krævede ekstra penge for at tage imod VISA-kort 5 %
- Ingen af ovenstående 45 %
- Ved ikke 2 %
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder

Information om Gjensidige
Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.800 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og opsparing. Driftsindtægterne var 27 mia. NOK i 2017, mens forvaltningskapitalen udgjorde 149 mia. NOK
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Julen frister: 6 ud af 10 ændrer disse vaner9.12.2025 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Julesæsonen er over os, og for mange danskere handler det om hygge, nærvær og fællesskab. Det betyder ofte lidt ekstra på tallerkenen, men det er vigtigt at genfinde balancen, lyder rådet.
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
Nordisk røgalarmsdag: Op mod hver fjerde danske hjem mangler en røgalarm30.11.2025 09:02:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom den er nem at installere og vedligeholde, så mangler hver fjerde danske lejlighed og etageejendom en røgalarm. For huse er det hver femte. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og NRGi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

