Mange danskere kender ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol
![](/data/images/00440/378d9f14-4ba4-4f72-98db-fa9f25367d35-w_720.jpg)
Hvor mange genstande anbefaler Sundhedsstyrelsen, at danskerne højest drikker om ugen eller på en enkelt aften? Det spørgsmål skaber forvirring blandt befolkningen, viser en ny rundspørge.
54,6 procent af danskerne svarer, at de ikke har hørt om eller kender til Sundhedsstyrelsens seneste anbefalinger på alkoholområdet, viser en ny meningsmåling foretaget af analyseinstituttet Voxmeter for Blå Kors Danmark.
Det kommer ikke bag på Christian Bjerre, som er generalsekretær for Blå Kors Danmark. Han mener ikke, at der er blevet talt nok om de ændrede anbefalinger.
"Det er beklageligt, at der er så mange danskere, der ikke har kendskab til anbefalingerne. Det, tænker jeg, er et udtryk for, at man har gjort for lidt for at markedsføre de nye anbefalinger," siger Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
Blandt de adspurgte er der tvivl om, hvorvidt anbefalingen for ugentligt indtag er syv, 10 eller 21 genstande. Særligt for mændene, hvor 16 procent svarer 21 genstande, 46 procent svarer 10 genstande og 32 procent svarer syv genstande.
Tidligere var anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen, at mænd højest skulle indtage 14 genstande på en uge, mens det for kvindernes vedkommende var syv genstande. Det blev i marts 2022 ændret, da Sundhedsstyrelsen ændrede sine anbefalinger til at være 10 genstande ugentligt for begge køn og max fire genstande på én dag.
Tilfredsstillende kendskab
Sundhedsstyrelsen har kørt kampagner om genstandsgrænser siden 1990'erne, hvor anbefalingerne løbende er blevet justeret i takt med seneste forskning på området i forhold til skadevirkningerne af højt alkoholindtag
I den nye meningsmåling fra Voxmeter, som er foretaget i januar i år, svarer 37,1 procent af danskerne, at de har hørt om eller kender til de ændrede anbefalinger.
Ifølge sektionsleder i Sundhedsstyrelsens enhed for Forebyggelse og ulighed, Maja Bæksgaard Jørgensen, giver den nye meningsmåling et billede af, at de nye anbefalinger har haft et vist gennemslag.
"Vi ved fra andre områder på sundhedsområdet, at det tager tid at sprede budskabet og kendskab til hele befolkningen. Det er således ikke overraskende, at tallet er på niveau med tidligere kendskabsundersøgelser og kan vel også betragtes som tilfredsstillende på nuværende tidspunkt," siger Maja Bæksgaard Jørgensen.
Hun bider blandt andet mærke i, at knap 65 procent af danskerne i undersøgelsen svarer, at de kender til den nye anbefaling om, at unge under 18 år helt frarådes at drikke alkohol. En udmelding, som Sundhedsstyrelsen har særligt fokus på.
"Vi samarbejder med blandt andet med Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler - Lederne om at ændre og skubbe til den danske alkoholkultur," fortæller Maja Bæksgaard Jørgensen.
Om meningsmålingen
Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra 02-01-2023 til 10-01-2023, og der er indsamlet data fra 1.041 nationalt repræsentative respondenter.
Undersøgelsen er repræsentativ for hele den danske befolkning 18 år+.
Kilde: Voxmeter.
Kontakter
Christian BjerreGeneralsekretær i Blå Kors Danmark
Tlf:29 68 96 67cbj@blaakors.dkThomas Røddik KorneliussenChef for kommunikation og CSR i Blå Kors Danmark og TUBA
Tlf:26 20 20 46trk@blaakors.dkBilleder
Information om Blå Kors Danmark
Blå Kors er en kristen social hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Udsatte børn får ferieoplevelser takket være sommerferiehjælp24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Blå Kors Danmark har samlet fået 2,2 mio. kroner til sommerferieaktiviteter i hjælpeorganisationens familienetværk og Barnets Blå Hus. Pengene går til sommerlejre og opfølgende aktiviteter, der skal styrke socialt udsatte familiers netværk.
Ny undersøgelse: Hver sjette dansker dropper firmafester pga. alkoholkultur10.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Alkohol fylder for meget til fester og andre sociale arrangementer på arbejdspladser. Så meget, at flere helt undlader at deltage eller går tidligt hjem, viser ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark.
Blå Kors Danmarks ferielejre er blevet et hjertebarn for frivillige6.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver sommer glæder Rebekka Knudsen og Andreas Nørgård Lodahl sig til at være frivillige på en af Blå Kors’ ferielejre for udsatte børn og unge. De oplever det som meningsfuldt at være med til at give deltagerne gode oplevelser og et tiltrængt pusterum fra en svær hverdag.
Ny kampagne: Flere børn og unge skal have gode ferieoplevelser3.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ferielejre giver børn og unge et tiltrængt frirum. Blå Kors Danmark lancerer en ny kampagne i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som skal samle penge ind til endnu flere ferieoplevelser for børn og unge, der har det svært.
Voldsom vækst: Familienetværk rækker ud til endnu flere familier i nød27.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et øget behov for økonomisk hjælp og trygge fællesskaber betyder, at rekordmange familier opsøger Blå Kors Danmarks familienetværk, som drives i partnerskab med lokale kirker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum