Ingeniørforeningen, IDA

Mange danskere dropper Twitter

Del
Hver tredje danske Twitter-bruger har forladt det sociale medie i løbet af de seneste to år, viser en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA.

Mange danskere har forladt et socialt medie i løbet af de seneste to år, og værst ser det ud for Twitter. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen, IDA.

I undersøgelsen svarer 34 procent af de danske brugere, at de har forladt Twitter i løbet af de seneste to år. Til sammenligning er det kun 15 procent af brugerne, der har sagt farvel til Snapchat, mens 10 procent har droppet Instagram.

Ifølge Kåre Løvgren, der er it-ekspert for IDA, skal en væsentlig del af forklaringen findes i de omfattende forandringer, der har ramt Twitter, siden den amerikanske milliardær Elon Musk i efteråret 2022 købte selskabet for over 300 milliarder kroner.

”Mange brugere har tilsyneladende fået nok af det kaos, der har ramt Twitter, efter at Elon Musk trådte ind på direktionsgangen og indledte en regulær massefyring. Siden har han også genåbnet adgangen for en række brugere, der ellers var blevet smidt ud, fordi de overtrådte Twitters etiske kodeks – deriblandt USA's tidligere præsident Donald Trump”, siger Kåre Løvgren.

Det markante fald i antallet af danske brugere bakkes op af en international undersøgelse fra Insider Intelligence, der anslår, at 30 millioner brugere vil droppe Twitter i de kommende to år på grund af stigende mængder hadefuldt indhold og tekniske problemer med platformen.

Siden overtagelsen har Elon Musk afskediget fire ud af fem ansatte i Twitter, så der i dag kun er omkring 1.500 medarbejdere tilbage, ligesom han har opløst et uafhængigt råd af eksperter, der skulle hjælpe Twitter med at håndtere blandt andet hadefulde ytringer, racisme og selvskadende adfærd.

”Twitter står med nogle massive udfordringer på flere fronter, og mange af dem kan henføres til de meget pludselige og voldsomme forandringer, som Elon Musk har effektueret. Det har formentlig skræmt mange brugere væk, og Twitter er i dag noget helt andet end for to år siden”, siger Kåre Løvgren.

Ifølge IDAs undersøgelse er det kun 17 procent af de adspurgte, der i dag er på Twitter. Danskernes foretrukne sociale medie er stadig Facebook, som 89 procent af befolkningen anvender til daglig. I undersøgelsen svarer kun fem procent af Facebook-brugerne, at de har lukket deres Facebook-profil de seneste to år.

”Det hænger formentlig sammen med Facebooks status som moderne forsamlingshus. Mange foreninger og sportsklubber bruger Facebook til at kommunikere med deres medlemmer, hvorfor det i praksis er umuligt for mange at forlade Facebook. På den måde er Facebook blevet en integreret kommunikationsplatform og kalender i mange danskeres liv, selv om de fleste af os godt ved, at Facebook udnytter vores data til markedsføring og har mange lig i lasten”, siger Kåre Løvgren og henviser blandt andet til skandalen om Cambridge Analytica.

Undersøgelsen er foretaget af Analyse Danmark for Ingeniørforeningen, IDA, blandt 2.000 danskere mellem 18 og 70 år.

Spørgsmål:

Har du indenfor de seneste to år droppet et socialt medie?

Medie Andel
Twitter 34%
TikTok 21%
Snapchat 15%
Instagram 10%
Facebook 5%
YouTube 4%
Andre 8%

Note: Andel af dem, der har været på et af de givne medier og svaret ’ja’ til, at de har slettet det givne medie indenfor de seneste 2 år.

Hvilke af følgende sociale medier er du på (mulighed for flere svar)?

Medie Andel
Facebook 89%
Instagram 62%
YouTube 58%
Snapchat 47%
TikTok 21%
Twitter 17%
Andre 7%
Jeg er ikke på nogen sociale medier 4%

Nøgleord

Kontakter

Kåre Løvgren, it-ekspert for IDA, telefon 60 66 70 09
Ole Hoff-Lund, presserådgiver i IDA, telefon 26 83 81 84

Information om Ingeniørforeningen, IDA

Ingeniørforeningen, IDA
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V

33 18 48 48http://ida.dk/
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye