Månedlig traffikrapport fra islandsk flyselskab: PLAY's passagerer flyver mere og køber mere

Rekordsalg i februar, belægningsgrad på 76,9% og betydelig stigning i omsætning

København, 8. marts 2023: I februar 2023 transporterede PLAY 63,949 passagerer, og flyselskabets belægningsgrad var 76,9%. 31% af passagererne rejste fra Island, 37% rejste til Island, og 32% var forbindelsespassagerer (VIA). I februar ankom 84,2% af alle selskabets flyvninger til tiden.

PLAY's ruter til og fra Paris og London havde en imponerende belægningsgrad på over 90% i februar, og den samlede belægningsgrad for hele 2023 er nu mere end fordoblet i forhold til samme periode sidste år.

26% stigning i gennemsnitlig supplerende omsætning
Siden lanceringen af nye funktioner i PLAY’s bookingsystem, herunder lanceringen af billetpakker og hjælpetjenester i begyndelsen af februar, har flyselskabet set en stigning på 26% i den gennemsnitlige supplerende omsætning. Den voksende supplerende omsætning kan tilskrives flere faktorer, herunder en stigning i lufthavnssalget, udvidelsen af fragtoperationer og implementeringen af digitale løsninger, der sigter mod at drive supplerende indtægter.

Enhedsomsætningen fortsætter med at stige og har overgået tallene fra samme periode i 2022 for alle måneder indtil videre. Disse resultater er endnu mere bemærkelsesværdige i betragtning af, at kapaciteten er steget med 200% i 2023 - en faktor, der typisk vil føre til et fald i enhedsomsætningen.

Februar var endnu en rekordsalgsmåned for PLAY. Omsætningen, der blev genereret i de respektive måneder, januar og februar 2023, er mere end det dobbelte af den gennemsnitlige omsætning pr. måned i 2022.

Kommentar til månedsrapporten fra Birgir Jónsson, adm. direktør:
"Vi er stolte over at kunne rapportere en rekordsalgsmåned i februar med stærke booking- og omsætningstendenser for de kommende måneder samt en stigning i efterspørgslen til og fra Island. Vores enhedsomsætning vokser stadig, selv med en betydelig stigning i kapaciteten, hvilket er en stærk indikator for den tiltagende styrke af PLAY's brand og effektiviteten af vores kommercielle aktivitet. Disse meget positive tendenser styrker vores fremtidsudsigter og giver os tillid til vores resultater for året. Vi anerkender dog den udfordrende karakter af sæsonudsving i efterspørgslen i denne branche, og vi styrer vores kapacitet herefter. Vores marked er af en sådan karakter, at årets finansielle resultater afgøres i de vigtige forårs- og sommermåneder (2. og 3. kvartal), mens vinteren (1. og 4. kvartal) altid medfører svagere efterspørgsel og lavere omsætning.

Generelt begynder året meget positivt for PLAY. Bookingflowet er meget stærkt, den gennemsnitlige omsætning pr. passager og det generelle udbytte vokser, mens flydriften fortsætter med at levere fremragende præstationer til tiden. Disse positive indikatorer giver mig stor tillid til, at vi er på vej ind i en stærk forårs- og sommersæson, og jeg er sikker på, at vores fantastiske team af mennesker vil fortsætte med at gøre et godt stykke arbejde med at opbygge PLAY til et stærkt og succesfuldt flyselskab."

Læs hele rapporten HER

PLAY er et lavprisflyselskab, der flyver fra Island til 30+ destinationer i Europa og Nordamerika. PLAY flyver med nye Airbus A321NEO og A320NEO fly med en enkel og  strømlinet service, der giver rejsende mulighed for at betale mindre og stadig få en god rejseoplevelse. Sikkerheden er det vigtigste for PLAY, men også tidspræcision, enkelhed, glæde, lave priser og omtanke for miljøet er en del af flyselskabets kerneprincipper.