Bitdefender

Malware spredes gennem crackede udgaver af Office og Photoshop

Kommerciel software kan være så dyrt for nogle, at de hellere vil ty til crackede udgaver eller piratkopier. Men det kan komme med en endnu større omkostning viser Bitdefenders seneste efterforskning – hackere bruger nemlig crackede udgaver af populære programmer som Microsoft Office og Adobe Photoshop til at sprede malware, der giver hackerne fuld kontrol over ofrenes enheder.

Bitdefenders sikkerhedseksperter har opdaget en malware-kampagne, der har ramt ofre verden over – også i Danmark. Kampagnen er blevet spredt gennem crackede udgaver af Microsoft Office og Adobe Photoshop. De crackede programmer kan være attraktive for dem, der gerne vil spare penge, da de crackede udgaver kan bruges uden at betale for softwaren som normalt. Men det kan altså ende med at blive en endnu dyrere fornøjelse.

“Hackerne har brugt de crackede udgaver til at inficere ofrenes enheder med en bagdør, der har givet dem fuld kontrol over enheden,” fortæller Bitdefenders sikkerhedsekspert, Bogdan Botezatu. “Bagdøren har de brugt til at stjæle filer, profildata fra internet-browseren Firefox og Monero-wallets fyldt med kryptovaluta.”

Profildata fra Firefox kan hackerne udnytte ved at køre Firefox med den stjålne data, og hvis ofret har brugt Firefox til at gemme login-oplysninger, hvor man logges direkte ind på sin konto, når man besøger et websted, så vil hackerne kunne gøre det samme, uden om den normale login-procedure og to-faktor godkendelse. På den måde vil hackerne altså ikke kun få kontrol over ofrets enhed, men potentielt også med flere af ofrets konti på nettet.

“Vi har dokumenteret, at kampagnen har været i gang i de sidste tre år, og at der er ofre over hele verden, heriblandt en håndfuld ofre i Danmark. Vi kan også se, at hackerne stadig er aktive,” afslutter Botezatu.

Du kan læse en detaljeret rapport om efterforskningen her.

Information om Bitdefender

Bitdefender

Bitdefender er et globalt cybersikkerhedsfirma, der leverer avancerede og omfattende sikkerhedsløsninger og trusselsbeskyttelse til mere end 500 millioner brugere i mere end 150 lande. Siden 2001 har Bitdefenders innovation konsekvent leveret prisbelønnede sikkerhedsprodukter og threat intelligence til det smarte forbundne hjem, mobilbrugere, moderne virksomheder og deres netværk, enheder, datacentre og cloud infrastruktur. I dag er Bitdefender en foretrukken leverandør, der er integreret i over 38% af verdens sikkerhedsløsninger. Bitdefender er anerkendt af industrien, respekteret af leverandører, forkyndt af kunder og er den cybersikkerhedsvirksomhed, du kan stole på.

www.bitdefender.com

Følg pressemeddelelser fra Bitdefender