Malik påvirker fortsat strømforsyningen i det jyske

Vi har i øjeblikket udfordringer med mange strømafbrydelser i det meste af Jylland. Årsagen er saltaflejninger efter stormen Malik. Salt fra luften har sat sig på vores el-komponenter herunder elledningerne, og det medfører mange steder elektrisk overgang med strømafbrydelse til følge.

For at reducere antallet af strømafbrydelser har vi sænket spændingen i store dele af forsyningsområdet. Som kunde kan man derfor eksempelvis opleve, at maskiner stopper eller sætter periodisk ud. Desuden kan der være støj og elektriske udladninger i form af lysglimt fra højspændingsledninger og -anlæg. Anlæggene er bygget til, at saltaflejringer kan opstå, så de elektriske udladninger er med andre ord ikke farlige, men man skal naturligvis aldrig nærme sig højspændingsanlæg.

Da der typisk følger kraftig regn i kølvandet på en storm, bliver salten normalt vasket af el-komponenterne med det samme. Saltaflejringer er derfor et særdeles sjældent fænomen, og vi skal 9 år tilbage før fænomenet sidst er oplevet i Danmark. Da regnvejret ikke fulgte med Malik, som var en tør og også langvarig storm, har den derfor medført ekstra store saltaflejringer.

Både som privat- og erhvervskunde er det muligt at tilmelde sig en sms-service for notifikation om den aktuelle driftssituation i ens eget forsyningsområde. Tilmelding sker på N1’s hjemmeside.

Strømafbrydelserne forventes at fortsætte indtil tirsdag, hvor DMI varsler regnvejr over Jylland.

På hjemmesiden, n1.dk, orienterer N1 løbende om den aktuelle status på eldriften.

For yderligere information, kontakt Johannes Guldbæk, afdelingsleder for netdrift i Netselskabet N1, på 3052 5038 eller johgul@n1.dk.

Birgitte Møller-HeuerPresseansvarlig

Tlf:2932 6911