Malik drillede strømforsyningen i det jyske

Den voldsomme storm, der lige nu passerer over Danmark, har også givet udfordringer for strømforsyningen. Netselskabet N1, som drifter elnettet i hovedparten af Jylland, måtte lørdag aften og natten til søndag rykke ud til flere mindre strømafbrydelser, som i alt påvirkede ca. 23.000 kunder.

I løbet af lørdag aften og natten til søndag skabte stormen Malik strømafbrydelser eller blink i lyset for nogle af N1’s netkunder flere steder i Jylland.

- Generelt har Midtjylland været hårdest ramt af stormen, herunder særligt områderne omkring Karup og Ikast, Hatting ved Horsens og Auning på Djursland, men også Agerbæk i det sønderjyske har oplevet strømnedbrud. I alt har ca. 23.000 af vores 800.000 kunder oplevet strømafbrydelser, som alle kan relateres til nattens storm, fortæller Johannes Guldbæk, afdelingsleder for netdrift i N1.

Det har bl.a. været flyvende genstande og væltede træer, der har været årsag til nedbruddene. Eksempelvis resulterede en flyvende tagplade i kortslutninger på et lukket stationsområde i Hovedgård ved Horsens, hvor pladen ødelagde en del materiel.

På trods af lørdagens og nattens strømnedbrud lyder vurderingen fra N1, at de jyske kunder er kommet relativt godt igennem stormen.

- Vi har generelt et robust elnet, som er bygget til at modstå det danske blæsevejr, men det driller os selvfølgelig, når eksempelvis et træ rammer vores materialer eller udstyr. Under Malik har langt hovedparten af vores berørte kunder dog højst været uden strøm en halv time, så det kunne bestemt have været værre, slutter Johannes Guldbæk.

På hjemmesiden, n1.dk, orienterer N1 løbende om den aktuelle status på eldriften.

For yderligere information, kontakt Johannes Guldbæk, afdelingsleder for netdrift i Netselskabet N1, på 3052 5038 eller johgul@n1.dk.

Birgitte Møller-HeuerPresseansvarlig

Tlf:2932 6911

Information om N1

Edison Park 1
6715 Esbjerg N

N1 forsyner hver dag mere end 750.000 hjem og virksomheder i Jylland med strøm. Vi sørger for at vedligeholde, udbygge og fremtidssikre elnettet.

60 arbejdspladser inden for energiområdet rykker til Esbjerg19.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu bliver der snart nye muligheder for at arbejde inden for energibranchen og grøn omstilling i Esbjerg. Her planlægger Netselskabet N1, som Norlys-koncernen ejer, nemlig at flytte 60 nye arbejdspladser til byen inden for de næste tre år. Nogle af disse vil være medarbejdere, der flytter til Esbjerg fra andre af N1’s lokationer, mens en del stillinger vil skulle besættes via nyansættelser.