Malerne får nu sundhedsordning i PensionDanmark

Malerne, der i forvejen har pension og forsikringer i PensionDanmark, får nu sundhedsordning i samme hus.

Medlemmerne i Malerforbundet flytter deres sundhedsordning, der hidtil har været i Alka, til PensionDanmark. Beslutningen er truffet af overenskomstparterne Danske Malermestre, Dansk Byggeri, Kooperationen, Autobranchens Arbejdsgiverforening, Autoskade- og Køretøjsbyggerbranchen i Danmark, Malerforbundet og 3F. Skiftet finder sted 1.10. 2018. Med tilgangen til af ca. 10.000 malere kommer antallet af medlemmer med sundhedsordning i PensionDanmark op over 380.000.

Skiftet indebærer at malere med problemer i fx led, muskler og sener kan få behandlinger hos en fysioterapeut, kiropraktor, massør eller zoneterapeut på 135 sundhedscentre fordelt over hele landet.

Malerne får også adgang til PensionDanmarks sundhedsteam – et team af sygeplejersker og socialrådgivere, der er klar til at hjælpe med en bred vifte af sundhedstilbud. De kan fx hjælpe i forbindelse med langvarig sygdom, misbrugsrådgivning og hurtig udredning og behandling i det offentlige sundhedssystem uden unødig ventetid.

Malerforbundets formand Kresten Vendelboe ser frem til, at alle medarbejdere i byggebranchen nu har samme sundhedsordning. ”Vi har en løbende dialog med PensionDanmark om udvikling af pensionsordningen, og ser nu frem til, at denne dialog også vil omfatte udvikling af sundhedsordningen. Med denne aftale har vi sikret medlemmerne en ordning, som også indeholder hjælp til hurtig udredning og ved længerevarende sygefravær. Samtidig er medlemmerne omfattet af ordningen under ledighed og længerevarende sygefravær, hvilket ikke var tilfældet tidligere. Det er meget positivt,” siger Kresten Vendelboe.

PensionDanmarks adm. direktør Torben Möger Pedersen glæder sig over beslutningen: ”Vi er glade for at vores medlemmer i Malerforbundet nu også vil bruge vores sundhedsordning, som ikke kræver lægehenvisning og tilbyder behandling uanset om en skade er opstået i arbejdstiden eller fritiden. Vi håber at malerne bliver tilfredse med ordningen, og at den hjælper dem til et godt og langt arbejdsliv samt en god pensionisttilværelse. Malerne kan fortsat bruge sundhedsordningen, hvis de fratræder eller når de er gået på pension.”

Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, tlf.: 2019 9238.

Journalist Maria Sejersten Jeppesen, Malerforbundet, tlf. 5162 7600