Makerspace, STEM-lab og sociale medier for svagtseende: Mød modtagerne af dette års Community Action Grants

I dag præsenteres de lokale organisationer og skoler, der er udvalgt som dette års modtagere af Community Action Grants. Bevillingerne uddeles af Meta og går til projekter, der arbejder med at fremme brugen af teknologi og som skaber fællesskaber og værdi for Odense.

I alt 11 lokale projekter i Odense får i dag en hjælpende hånd til at føre deres innovative ideer ud i livet. De er nemlig udvalgt som vindere af dette års Community Action Grants, der uddeles for tredje gang i Odense. Det er Meta (tidligere Facebook), der i kraft af sit datacenter i Tietgenbyen står bag bevillingerne, og her ser man uddelingen som en vigtig del af virksomhedens rolle i lokalområdet.

“Vi er stolte af at være en del af Odense, og vi ser det som en del af vores ansvar som virksomhed at være med til at bidrage positivt og investere i den langsigtede udvikling af Odense og omegn både socialt, teknologisk og uddannelsesmæssigt. Derfor er vi også glade for i dag at kunne præsentere en række vigtige projekter, som gør en stor indsats på områder, som er med til at gøre Odense endnu bedre,” fortæller Lisa Sig Olesen, der er Nordic Community Development Manager hos Meta i Odense.

Det er især frivillige organisationer og uddannelsesinstitutioner, der står bag årets projekter. De er udvalgt, fordi de lever op til minimum ét af kriterierne om at bruge teknologi til at skabe værdi for lokalområdet, at skabe meningsfulde fællesskaber både online og offline eller ved at være med til at forbedre undervisning og uddannelse indenfor det såkaldte STEM-område (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

En af modtagerne er Syddansk Universitet, hvor eleverne kan se frem til at prøve kræfter med praktisk radioastronomi.

“Bevillingen fra Meta betyder, at vores studerende på Syddansk Universitet kan være med til at udvikle et radioteleskop fra bunden og giver både gymnasieelever og universitetsstuderende mulighed for at prøve kræfter med praktisk radioastronomi. Det håber vi vil skabe en stærk sammenhæng mellem formidling, undervisning og den forskning i radioastronomi, som bl.a. Roman Gold fra SDU deltager i ved det store internationale event, Horizon Telescope,” siger Mads Toudal Frandsen, viceinstitutleder for fysik, kemi og farmaci hos SDU.

Også på Hunderupskolen i Odense glæder man sig over bevillingen fra Meta, der skal bruges til at lave et Makerspace-lokale, hvor eleverne kan udfolde og udvikle deres kreative og innovative kompetencer ved hjælp af digitale og teknologiske værktøjer.

“Vores Makerspace bliver en del af de forskellige læringsmiljøer, vi ønsker at tilbyde elever på Hunderupskolen. Helt konkret vil vores elever i endnu højere grad få mulighed for at udarbejde produkter i forbindelse med de projekter, der igangsættes. Det glæder vi os meget til at få gennemført,” siger Helle Hjort, der er skoleleder på Hunderupskolen.

Til efteråret åbner Meta for ansøgningsprocessen til næste runde af Community Action Grants. Læs mere på facebook.com/odensedatacenter.

Modtagerne af Community Action Grants 2022:

Sct. Knuds Gymnasium / 173.600 kr.

Til etablering af et laboratorium for teknologi og innovation på skolen

Odense Science Lab -Ungdomshuset / 158.045 kr.

Til anskaffelse af udstyr som forbedrer indlæringen i STEM-laboratoriet

Løkkehus Børnehjem / 174.850 kr.

Til opførelse et udendørs fællesområde og bålhytte til børnehjemmet - til gavn for børnene og deres familier

Seden Skole / 130.483 kr.

Til at udbygge skolens STEM-laboratorie

Hunderupskolen / 147.000 kr.

Til opbygningen af et Makerspace for unge

Paarup Skole / 185.000 kr.

Til udvikling af et Makerspace for elever

Nedsat Syn / 10.000 kr.

Til at støtte undervisning og uddannelse af svagtseende borgere i brugen af sociale medier

Syddansk Universitet / 150.502 kr.

Til at støtte udviklingen af projektet RadioSTAR med indkøb af udstyr som radioteleskop og interferometri

Krogsgårdsskolen / 130.000 kr.

Til udvikling og udstyr til et Makerspace for elever

Social Sundhed / 20.294 kr.

Til at styrke et program om digital dannelse for udsatte borgere

Børnehuset Skarntyden / 35.000 kr.

Til en elcykel, som gør det muligt for børnehavebørnene at besøge og komme tættere på ældre borgere i lokalområdet.

Information om Facebook