Majbrit Berlau: Dejligt med forenkling, men glem ikke de udsatte ledige

Den nye aftale om forenkling af beskæftigelsesområdet er et skridt i den rigtige retning. Desværre vil regeringen samtidig gøre det mindre attraktivt for kommunerne at hjælpe de mest udsatte ledige.

Folketingets nye aftale om forenkling af reglerne på beskæftigelsesområdet er et skridt i den rigtige retning. Dansk Socialrådgiverforening håber, at det vil give socialrådgiverne på landets jobcentre mere tid til det vigtigste, nemlig at hjælpe ledige borgere.

- Det lader til, at regeringen og de øvrige politikere har lyttet til blandt andet vores konkrete forslag, der bygger på erfaringer fra virkeligheden. Jeg fornemmer klart en reel politisk vilje til at gøre noget ved bureaukratiet for at forbedre indsatsen for de ledige, lyder det fra Majbrit Berlau, der roser politikerne for at gøre reglerne mere gennemskuelige og sikre borgerne retten til samtaler.

- Når socialrådgiverne skal bruge mindre tid på at udfylde ligegyldige skemaer eller styre efter håbløse regler, får de mere tid til at hjælpe borgerne. Det er virkelig positivt. Derfor er det også rigtig ærgerligt, at regeringen med den anden hånd tager penge fra indsatsen til de mest udsatte ledige, siger Majbrit Berlau.

Hun henviser til, at regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale samtidig har aftalt at afskaffe refusionen for vejledning og opkvalificering. Det betyder, at kommunerne fra 1. juli 2019 selv skal betale hele regningen, når de f.eks. tilbyder ledige mentorstøtte eller uddannelse. I dag betaler staten halvdelen. De penge, staten sparer, skal finansiere Erhvervspakken fra sidste år.

- Vi ved af erfaring, at kommunerne i høj grad styrer efter pengene, og tilbud om vejledning og opkvalificering er oftest dyrere end tilbud om for eksempel virksomhedspraktik. Men hvis man er ufaglært, har smerter og lider af depression, skal man ikke bare kastes ud i et praktikforløb. Så skal man have en bred indsats med f.eks. mentorforløb ved siden af praktikken, og det får kommunerne sværere ved at give, siger Majbrit Berlau og understreger, at kommuner som Hjørring og Aabenraa, der på kort tid har fået mange ledige med problemer i arbejde, netop bruger en lang række tilbud.

- Det er helt afgørende for den enkelte ledige, at socialrådgiveren kan skrue et forløb sammen, der passer til borgeren. Det er præcis, hvad nogle kommuner har givet deres medarbejdere mulighed for, men det bliver sværere at få bredt ud til andre kommuner, når regeringen gør en væsentlig del af tilbuddene dyrere.

Bjarke Hartmeyer Christiansen