Maj slår alle pant-rekorder

Maj var den mest solrige i 100 år – og det gode vejr fik danskerne til at drikke ekstra meget. Da danskerne samtidig er blandt verdens bedste til at genanvende, har det betydet rekordmange flasker og dåser gennem flaskeautomaterne. Tæt på 16 pct. mere pantemballage er kommet ind i maj i år i forhold til året før.

Maj måned slog flere rekorder.

Maj måned har på mange måde været ud over det sædvanlige. Ikke bare i forhold til varmegrader men også i forhold til pantemballager. Når solen skinner, og det er varmt, drikker danskerne ekstra meget. Og de mange tomme dåser og flasker med pant på skal bagefter afleveres til genanvendelse, og det har givet tryk på hos Dansk Retursystem.

”Danskerne har afleveret rekordmange tomme flasker og dåser i maj måned. Det betyder også, der er flere supermarkeder, restauranter osv., der skal have hentet tomme emballager, og de skal have hentet større mængder. Derfor kører vores indsamlingsbiler lige nu flere timer på vejene, så vi kan få det hele med,” siger Marlene Fris, markedsdirektør i Dansk Retursystem.

4 mio. hver dag i maj
Antallet af pantemballager er stødt stigende, men det er taget et stort nøk opad i maj 2018. Her indsamlede Dansk Retursystem 4 mio. flasker og dåser om dagen – mod knap 3,5 mio. sidste maj. Det er en stigning på næsten 16 pct.

At flere og flere dåser og flasker sendes til genanvendelse er godt for miljøet, for det sparer både på råstoffer og CO2. Når en dåse genanvendes, kræver det fx kun 5 procent af den energi, man ville bruge på at fremstille en helt ny dåse, og samtidig skal nye råstoffer som aluminium og olie ikke udvindes i naturen.

9 ud af 10 kommer retur
Generelt er danskerne rigtig gode til at pante, idet 9 ud af 10 tomme dåser og flasker kommer retur. Sidste år indsamlede Dansk Retursystem 1,2 mia. dåser og flasker. Det sparede naturen for 114.000 tons CO2. Og hvis det varme vejr fortsætter, kan det være, at vi kan slå endnu flere rekorder i 2018.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Maj måned slog flere rekorder.

Miljøbevidste venner pantede på Østerbro og vandt i Det nationale Pantspil: Jeg er en totalt god fyr til at sortere skrald19.9.2018 14:43pressemeddelelse

Det var to musikglade og meget tilfredse venner, der mandag afleverede tomme flasker og dåser i Meny på Bryggervangen på Østerbro og blev udråbt som tredje vinder i klimakampagnen Det nationale Pantspil. Med vindertitlen fulgte fire billetter til næste års Roskilde Festival med overnatning i campingområdet Clean Out Loud. Det er Dansk Retursystem, som står bag kampagnen, der har til formål at få danskerne til at huske at aflevere alle tomme pantflasker og -dåser til gavn for klimaet.