Maj slår alle pant-rekorder

Maj var den mest solrige i 100 år – og det gode vejr fik danskerne til at drikke ekstra meget. Da danskerne samtidig er blandt verdens bedste til at genanvende, har det betydet rekordmange flasker og dåser gennem flaskeautomaterne. Tæt på 16 pct. mere pantemballage er kommet ind i maj i år i forhold til året før.

Maj måned slog flere rekorder.

Maj måned har på mange måde været ud over det sædvanlige. Ikke bare i forhold til varmegrader men også i forhold til pantemballager. Når solen skinner, og det er varmt, drikker danskerne ekstra meget. Og de mange tomme dåser og flasker med pant på skal bagefter afleveres til genanvendelse, og det har givet tryk på hos Dansk Retursystem.

”Danskerne har afleveret rekordmange tomme flasker og dåser i maj måned. Det betyder også, der er flere supermarkeder, restauranter osv., der skal have hentet tomme emballager, og de skal have hentet større mængder. Derfor kører vores indsamlingsbiler lige nu flere timer på vejene, så vi kan få det hele med,” siger Marlene Fris, markedsdirektør i Dansk Retursystem.

4 mio. hver dag i maj
Antallet af pantemballager er stødt stigende, men det er taget et stort nøk opad i maj 2018. Her indsamlede Dansk Retursystem 4 mio. flasker og dåser om dagen – mod knap 3,5 mio. sidste maj. Det er en stigning på næsten 16 pct.

At flere og flere dåser og flasker sendes til genanvendelse er godt for miljøet, for det sparer både på råstoffer og CO2. Når en dåse genanvendes, kræver det fx kun 5 procent af den energi, man ville bruge på at fremstille en helt ny dåse, og samtidig skal nye råstoffer som aluminium og olie ikke udvindes i naturen.

9 ud af 10 kommer retur
Generelt er danskerne rigtig gode til at pante, idet 9 ud af 10 tomme dåser og flasker kommer retur. Sidste år indsamlede Dansk Retursystem 1,2 mia. dåser og flasker. Det sparede naturen for 114.000 tons CO2. Og hvis det varme vejr fortsætter, kan det være, at vi kan slå endnu flere rekorder i 2018.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Maj måned slog flere rekorder.

Dansk Retursystems kantine bliver svanemærket som en af de første i Danmark31.1.2019 16:31:19Pressemeddelelse

Fra i dag har Dansk Retursystems medarbejdere på Sjælland dokumentation for, at de ikke bare arbejder for et bedre miljø. De spiser også frokost i Danmarks kun femte svanemærkede kantine. For Heine Skriver, som er køkkenchef i Dansk Retursystems kantine i Hedehusene, var det oplagt at få det nordiske miljømærke. Men selvom processen lå lige til højrebenet, var der alligevel udfordringer undervejs.

Besøg: Indonesien har kig på det danske pantsystem7.12.2018 10:23:58Pressemeddelelse

En delegation fra Indonesien med deltagere fra både det indonesiske miljøministerium og private organisationer blev i sidste uge vist rundt på Dansk Retursystems fabrik i Hedehusene for at lære om det danske pantsystem. Vivien Radnawati, som er ansvarlig for håndteringen af både almindeligt og farligt affald i Indonesien, fortæller, at noget af det, der gør størst indtryk er, hvordan vi skaber incitament og viden om genanvendelse i Danmark.