Mærkbare forbedringer og god balance i skitsen til mæglingsforslag

24.3.2017 13:32 | LO • Landsorganisationen i Danmark

”Der er pæne lønstigninger og bedre uddannelsesmuligheder for lønmodtagerne de næste tre år. Vi tager yderligere skridt i kampen mod social dumping. Og så er 2017 året, hvor fuld løn under forældreorlov kommer ind på det private arbejdsmarked. Det er vi meget tilfredse med”, siger LO’s formand Lizette Risgaard.

I dag præsenterede forligsmand Ole Hasselgaard sin mæglingsskitse for overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked.

Med skitsen er cirka 500.000 privatansatte lønmodtagere på LO/DA-området nu endnu et skridt tættere på at få nye overenskomster.

–  Vi kan mærke, at krisen er ved at slippe taget i virksomhederne. Der er opnået pæne lønstigninger – og et meget klart fokus på, hvordan vi sikrer, at medarbejderne har de kompetencer, der er nødvendige for at klare sig på fremtidens arbejdsmarked. Det har også ligget os meget på sinde at sikre mærkbare forbedringer for såvel børnefamilierne som seniorerne, siger Lizette Risgaard.

Fuld løn under forældreorlov
Forældre får nu bedre mulighed for at holde fri, når børnene er syge – og fuld løn under forældreorloven for rigtig mange – hvilket især kan give flere mænd mulighed og incitament til at holde mere af orloven.

– Samtidig har det været en vigtig prioritet, at der også er forbedringer for de, der befinder sig i slutningen af deres arbejdsliv og måske gerne vil have mulighed for at trappe lidt ned. Til dem har vi sikret en mulighed for ekstra seniorfridage, siger Lizette Risgaard.

Den danske model er unik
Indsatsen mod social dumping bliver styrket yderligere med en række tiltag.

– Vi har sikret indsigt i arbejdsgivernes brug af vikarer og underleverandører, så vi dels kan sikre, at det foregår på overenskomstmæssige vilkår, dels imødegå arbejdsgiveres omgåelse af overenskomsterne, siger LO’s formand Lizette Risgaard.

– Vi har en unik model i Danmark, hvor lønmodtagere og arbejdsgivere kigger hinanden i øjnene og enes om både løn- og arbejdsforhold. Den danske model bygger på en udstrakt grad af gensidig tillid og den er med til at give os et af verdens mest trygge og fleksible arbejdsmarkeder, det kan vi være stolte af, siger Lizette Risgaard, der samtidig har ros til forligsmand Ole Hasselgaard.

– Ole Hasselgaard har med stort overblik sikret en god afslutning på den sidste del af overenskomstprocessen. Det skal han have tak for – og det er jeg sikker på, at arbejdsgiverne er enige med os i, siger Lizette Risgaard.

Mæglingsskitsen skal nu til urafstemning blandt LO’s medlemmer.

Læs LO’s faktaark om overenskomst 2017 her

Kontakt: LO’s pressetelefon: 26 11 97 10.