Mænd og kvinder splittede omkring Me Too-kampagnens effekt?
Bidrager Me Too-kampagnen til at skabe bedre forhold for kvinder på arbejdspladsen eller mindre seksuel chikane? YouGov har spurgt danskerne, hvilken effekt, de mener, det lille hashtag har.

Men hvad har den verdensomspændende kampagne egentlig betydet? Og hvad kommer den til at betyde fremadrettet for kvinder og mænd i Danmark? Det har YouGov spurgt danskerne om:
Ca. 2 ud 5 (43%) mener, at Me Too-kampagnen til en vis eller i meget høj grad bidrager til, at kvinder får bedre arbejdsvilkår. Ca. halvdelen af danskerne (49%) mener til en vis eller i meget høj grad også, at kampagnen kan forhindre seksuel chikane på arbejdspladsen og på offentlige steder.
Danske mænd og kvinder er dog ikke helt enige om, hvor afgørende en effekt kampagnen har.
Ca. hver fjerde danske mand (24%) mener slet ikke, at Me Too-kampagnen bidrager til, at kvinder får bedre arbejdsvilkår, mens kun ca. hver tiende danske kvinde (11%) mener det samme. På samme vis mener 16% af de danske mænd slet ikke, at Me Too-kampagnen kan forhindre seksuel chikane på arbejdspladsen og på offentlige steder mod 7% af kvinderne.
Me Too-kampagnen er gået for langt med beskyldninger
Mange danskerne mener også, at Me Too-kampagnen har en skyggeside. Mere end halvdelen (54%) mener til en vis eller i høj grad, at Me Too-kampagnen er gået for vidt med hensyn til offentlige beskyldninger mod enkeltpersoner. Her er mændene til gengæld overrepræsenterede. 37% mener i meget høj grad, at Me Too-kampagnen er gået for vidt med hensyn til offentlige beskyldninger mod enkeltpersoner mod 17% af kvinderne.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på 1011 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 26. – 29. januar 2018.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Information om YouGov Denmark
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 5 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
How do the Europeans get through the winter?11.2.2019 06:00:00 | Pressemeddelelse
Winter splits Europeans in two camps. 47% like winter while 48% dislike it. New YouGov survey sheds light on our feelings for the winter months.
Har fagforeninger udspillet deres rolle? Ikke hvis du spørger danskerne30.1.2019 06:00:00 | Pressemeddelelse
Mere end halvdelen af befolkningen er medlem af en fagforening, og fagforeninger har stadig en vigtig rolle ifølge danskerne. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov.
Her er Danmarks bedst omtalte varemærker22.1.2019 06:00:00 | Pressemeddelelse
Rema 1000 topper YouGov BrandIndex’ liste over brands, der har fået mest positiv omtale herhjemme for andet år i træk. Årets top 10 byder også på danske nyheder. Både Bang & Olufsen, DR2 og Lotto er kommet med i top-10.
Julen er også for de syge, fattige og hjemløse18.12.2018 09:44:21 | Pressemeddelelse
Danskernes velgørenhedshjerter banker stærkt i julen. Hver tredje (33%) giver et bidrag til velgørenhed i julen for at hjælpe de syge, fattige og hjemløse. YouGov har set nærmere på, hvor gavmilde danskerne er i julen.
Christmas all around Europe14.12.2018 13:35:54 | Pressemeddelelse
How do people from a selection of countries across Europe celebrate Christmas?
Hvad du ønsker, skal du få12.12.2018 06:00:00 | Pressemeddelelse
At finde den perfekte julegave er ikke nemt, og det bliver særligt vanskeligt, når der skal købes mange gaver. Derfor har YouGov undersøgt, hvilke gaver danskerne sætter mest pris på.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum