YouGov Denmark

Mænd og kvinder splittede omkring Me Too-kampagnens effekt?

Del

Bidrager Me Too-kampagnen til at skabe bedre forhold for kvinder på arbejdspladsen eller mindre seksuel chikane? YouGov har spurgt danskerne, hvilken effekt, de mener, det lille hashtag har.

Men hvad har den verdensomspændende kampagne egentlig betydet? Og hvad kommer den til at betyde fremadrettet for kvinder og mænd i Danmark? Det har YouGov spurgt danskerne om:

#metoo

Ca. 2 ud 5 (43%) mener, at Me Too-kampagnen til en vis eller i meget høj grad bidrager til, at kvinder får bedre arbejdsvilkår. Ca. halvdelen af danskerne (49%) mener til en vis eller i meget høj grad også, at kampagnen kan forhindre seksuel chikane på arbejdspladsen og på offentlige steder.

Danske mænd og kvinder er dog ikke helt enige om, hvor afgørende en effekt kampagnen har.

Ca. hver fjerde danske mand (24%) mener slet ikke, at Me Too-kampagnen bidrager til, at kvinder får bedre arbejdsvilkår, mens kun ca. hver tiende danske kvinde (11%) mener det samme. På samme vis mener 16% af de danske mænd slet ikke, at Me Too-kampagnen kan forhindre seksuel chikane på arbejdspladsen og på offentlige steder mod 7% af kvinderne.

Me Too-kampagnen er gået for langt med beskyldninger

Mange danskerne mener også, at Me Too-kampagnen har en skyggeside. Mere end halvdelen (54%) mener til en vis eller i høj grad, at Me Too-kampagnen er gået for vidt med hensyn til offentlige beskyldninger mod enkeltpersoner. Her er mændene til gengæld overrepræsenterede. 37% mener i meget høj grad, at Me Too-kampagnen er gået for vidt med hensyn til offentlige beskyldninger mod enkeltpersoner mod 17% af kvinderne.

Om undersøgelsen 

Undersøgelsen er baseret på 1011 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 26. – 29. januar 2018.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 5 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum