Madspildsbutikker øger omsætning med 40 % under corona-krisen

Madspildsbutikkerne Wefood har aldrig haft mere travlt. Siden statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned, er omsætningen steget med mere end 40 procent. Det skyldes blandt andet, at store supermarkedskæder donerer langt flere og mere attraktive varer end under normale omstændigheder.

Foto: Kristian Skårhøj

Kølediskene bugner i disse uger i madspildsbutikkerne Wefood, som Folkekirkens Nødhjælp står bag. Her finder du alt fra rib-eye til fritgående kylling og friske grøntsager. Faktisk har der aldrig været flere varer på hylderne, og det kan mærkes på den samlede omsætning.

”Vi har de sidste uger solgt 40 % mere end på samme tid sidste år. Det er fantastisk, for det betyder, at vi sammen med vores gode samarbejdspartnere og leverandører kan være med til at mindske det danske madspild. Men det betyder også, at vi sammen kan sikre endnu flere penge til vores projekter i verdens fattigste lande. Det er der stort behov for lige nu. Om lidt rammer corona-pandamien for alvor det afrikanske kontinent, og her kan krisen hurtigt blive en stor katastrofe,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Ti tons flere varer
I marts modtog Wefood-butikkerne mellem 28-30 tons overskudsvarer. Det er næsten ti tons flere varer end på en almindelig måned. Blandt de største leverandører er nemlig.com, der i løbet af de sidste uger har doneret langt flere varer til Wefood end normalt.

”Som onlinesupermarked har vi mindre madspild end et almindeligt supermarked, men siden udbruddet af Covid-19, har vi måtte donere flere varer på grund af danskernes ændrede indkøbsvaner. Vores samarbejde med Wefood sikrer heldigvis, at varerne ikke går til spilde, men i stedet sælges i Wefood-butikkerne og støtter et godt formål,” siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Wefood sælger varer, som almindelige supermarkeder ofte kasserer. Det er varer, som er bestilt hjem i for store mængder, er ude af sæson, har overskredet bedst-før-datoen eller har ødelagt emballage. Men varer, som ingenting fejler. Wefood-butikkerne drives af frivillige, og overskuddet går til projekter i verdens fattigste lande.

Hårdtarbejdende frivillige
”Vi havde egentlig forudset, at vi var nødt til at lukke Wefood-butikkerne under corona-krisen. Vi har stor forståelse for, hvis vores mange hårdtarbejdende frivillige ikke kan eller ønsker at arbejde i de her tider. Men i stedet har mange af dem insisteret på, at Wefood skal holde åbent for at kunne bekæmpe den stigende madspild. Det er utrolig prisværdigt og har stor betydning for Folkekirkens Nødhjælps arbejde,” siger generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen.

For at passe bedst muligt på både de ansatte og de mange kunder, er der sat plexiglas op ved kasserne, og der er afmærkning på gulvet for at sikrer afstand, når kunderne står i kø. Derudover må der højst være ti personer i butikken ad gangen.

Folkekirkens Nødhjælp åbnede den første Wefood-butik i 2016. I dag er der tre butikker i København og en butik i Aarhus, og planen er at åbne yderligere to butikker i år. Læs mere på wefood.dk.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

For yderligere information kontakt venligst:
Christina Pedersen, journalist i Folkekirkens Nødhjælp, chpe@dca.dk, M: 28 74 46 69

Foto: Mikkel Østergaard

Folkekirkens Nødhjælp: Kvart mio. kr. fra Augustinus Fonden til corona-sikring af genbrugsbutikker23.4.2020 14:35:16 CESTPressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp går i gang med at corona-sikre organisationens genbrugsbutikker, så en gradvis åbning kan finde sted over de næste måneder. Organisationen har modtaget 265.608 kroner til diverse værnemidler af Augustinus Fonden. Dermed kan frivillige og kunder føle sig trygge i genbrugsbutikkerne. Pengene kommer til at gå til sikkerhedsforanstaltninger, som mange danskere allerede kender fra den nye virkelighed i supermarkederne. Fremover vil der med andre ord være håndsprit, engangshandsker, plexiglas foran kassen og ’hold afstand’-linjer, når der handles brugt tøj, møbler, bøger etc. Vigtig donation, der gør genåbning mulig ”Vi er utroligt glade for den flotte donation fra Augustinus Fonden. For Folkekirkens Nødhjælp er det helt afgørende, at en gradvis åbning af vores genbrugsbutikker sker forsvarligt og efter myndighedernes anvisninger. Men der kommer til at gå et stykke tid, før vores 3600 frivillige har alle butikkerne oppe at køre og med normale åbningstider,” siger Birgit

Folkekirkens Nødhjælp: Ny engagementsdirektør hentet i egne rækker17.4.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden 1. november har 50-årige Charlotte Harder fungeret som konstitueret engagementsdirektør i Folkekirkens Nødhjælp. Nu bliver titlen permanent. ”Jeg er rigtig glad for, at Charlotte Harder var den bedste kandidat blandt mange kvalificerede ansøgere. Som medie- og kampagnechef i Folkekirkens Nødhjælp har hun skabt fantastiske resultater, og hun kender organisationen indefra – det er en kæmpe fordel i disse corona-tider, der går hårdt ud over vores engagementsarbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Charlotte Harder kom til Folkekirkens Nødhjælp fra en stilling som ledende redaktør på DRs Deadline i 2018. Først i rollen som mediechef, derefter medie- og kampagnechef og så konstitueret engagementsdirektør – hvor hun altså nu kan slette konstitueret. ”Jeg har allerede fået en forsmag på mit nye job, men jeg glæder mig til at dykke endnu mere ned i, hvordan vi sikrer, at Folkekirkens Nødhjælp fortsat har en stor folkelig opbakning. Det er hele ryg