Mads Pedersen er Årets Sportsnavn 2019

Mads Pedersen vinder Årets Sportsnavn 2019 for sin VM-sejr i landevejscykling. Prisen uddeles af DIF og Team Danmark.
Mads Pedersen er Årets Sportsnavn. Foto: Lars Møller

Der var jubel og klapsalver i Jyske Bank Boxen i Herning, da statsminister Mette Frederiksen åbnede vinderkuverten og afslørede, at Mads Pedersen ikke blot kan kalde sig verdensmester i landevejscykling, men nu også Årets Sportsnavn 2019.

”Tak til drengene, som kørte VM sammen med mig - en vanvittig dag for os alle sammen. Og tak til min kone for at sparke mig ud på de sure timer og for at støtte mig i alle de her skøre ideer, lød det fra en overvældet Mads Pedersen," da han modtog prisen under showet SPORT 2019.

lød det fra en overvældet Mads Pedersen, da han modtog prisen under showet SPORT 2019.

Med på scenen var også den tidligere verdensmester i badminton, Camilla Martin, der selv vandt prisen som Årets Sportsnavn for præcis 20 år siden og nu sidder i prisens dommerkomité sammen med blandt andre H.K.H. Kronprins Frederik, (nu forhenværende) kulturminister Rasmus Prehn og Michael Laudrup.

Tre verdensmestre var nomineret
De nominerede til Årets Sportsnavn 2019 var udover Mads Pedersen også herrelandsholdet i håndbold og laser radial-sejleren Anne-Marie Rindom. Alle tre blev verdensmestre i 2019 i olympiske discipliner.

”Kæmpe stort tillykke til Mads Pedersen med titlen som Årets Sportsnavn 2019. Mads Pedersen er den første danske mandlige cykelrytter i historien til at vinde VM-landevejsløbet, og han er derfor en meget fortjent og værdig vinder af det, som vi i al beskedenhed kalder for årets største sportspris,” siger Niels Nygaard, der udover at være formand for DIF også er formand for dommerkomitéen for Årets Sportsnavn. Han fortsætter:

”Det var en svær opgave, men dog en positiv udfordring at vælge én vinder fra et finalefelt bestående af tre verdensmestre i olympiske discipliner. Mads Pedersens VM-præstation i regnvejret i England var så fænomenal og udført i en sport, der konkurreres i over hele kloden, så han løber med hæderen. Hans neglebidende bedrift viser virkelig, hvordan topsport kan begejstre og bevæge danskerne.”

Særdeles vanskelig opgave
Tidligere blev Årets Sportsnavn uddelt af Jyllands-Posten og DIF. I år er der indgået et rent sportsligt partnerskab, så afsenderne af prisen er DIF og Team Danmark. Team Danmarks adm. direktør, Lone Hansen, glæder sig over, at det har været en særdeles vanskelig opgave at pege på Årets Sportsnavn 2019.

”Det er ingen hemmelighed, at alle tre nominerede er værdige kandidater til at modtage Danmarks fornemmeste idrætspris. De har alle skrevet dansk sportshistorie med deres præstationer i 2019, og derfor har vi stået med alletiders luksusproblem. Mads Pedersens VM-guld i landevejscykling er en af den slags præstationer, vi aldrig glemmer. Med formidabel kørsel satte han sammen med de andre på landsholdet hele verden til vægs på de regnvåde veje i England og viste, at Danmark har verdensklasse i en af de mest konkurrencetætte sportsgrene i verden. Mads er en yderst velfortjent vinder af Årets Sportsnavn 2019,” siger Lone Hansen.

Om ’Årets Sportsnavn’
Prisen som Årets Sportsnavn er blevet uddelt siden 1991 af DIF i partnerskab med Jyllands-Posten. I år er der indgået et rent sportsligt partnerskab, og prisen uddeles af DIF og Team Danmark.

DIF og Team Danmark udpegede først 15 nominerede til prisen som Årets Sportsnavn. Senere blev feltet skåret ned til tre finalister, hvorefter vinderen blev udråbt 4. januar 2020 til SPORT 2019 i Herning.

Udover æren følger der 75.000 kroner med prisen.

Udvælgelseskriterier
Vinderen af Årets Sportsnavn 2019 har DIF og Team Danmark udvalgt på baggrund af følgende kriterier:

Global konkurrence: Hvor udbredt er sportsgrenen og disciplinen, og hvor mange af de store idrætsnationer satser på den?

Konkurrencen og medaljens karat: Et verdensmesterskab er typisk sværere at vinde end et europamesterskab. En konkurrence med deltagelse af resten af eliten er også sværere at vinde end en med mange afbud og skader.

Kontinuitet og forløb: Er der mange på hinanden følgende bemærkelsesværdige resultater? Eller er der gået mange års målrettet arbejde forud for en sejr, så præstationen virker mere fokuseret og mindre tilfældig end den pludselige sejr, som ingen havde regnet med?

Folkelighed: Udbredelsen af sporten i Danmark skaber større interesse og dermed et større pres. Samtidig er den interne, danske konkurrence hårdere.

Dommerkomitéen 2019
H.K.H. Kronprins Frederik

Michael Laudrup, Sportens Hall of Fame

Camilla Martin, Sportens Hall of Fame