Mads Nordahl Svendsen, Roskilde, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse

På foreningens repræsentantskabsmøde i Kolding i weekenden blev den ledende overlæge valgt ind i hovedbestyrelsen.

Ledende overlæge Mads Nordahl Svendesen, Roskilde, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse.

Han vil som medlem af hovedbestyrelsen bl.a. arbejde for, at den røde tråd, som skal løbe gennem tilbuddene på tværs af almen praksis, hospitalerne og kommunerne, styrkes, og bygges op om patientens individuelle ønsker.

Støtte til ressourcesvage grupper er også blandt de emner, han er optaget af: - Jeg vil arbejde for initiativer, som rækker ud til især ressourcesvage grupper, så de får støtte og hjælp til at manøvrere gennem junglen af offentlige tilbud, siger han

Ny stor undersøgelse kortlægger senfølger hos overlevere efter kræft i ungdommen29.6.2018 17:06pressemeddelelse

Behandling af kræft bliver hele tiden bedre, og flere overlever sygdommen. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at have fokus på, hvordan man får et godt liv efter sygdommen. Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse kortlægger nu, i den største undersøgelse af sin slags til dato, hvilke senfølger tidligere kræftpatienter har risiko for at få i form af sygdomme der rammer kroppens hormonsystemer. Det er viden som kan bruges til at opdage senfølgerne tidligt og måske mindske omfanget.

Ny forskning: Sådan virker lægemiddel mod arvelig kræft27.6.2018 19:09pressemeddelelse

Kræftmedicin mod blandt andet arvelig bryst- og æggestokkræft er effektivt – men ikke af den grund man hidtil har troet. Det viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse som samtidig giver en ny forklaring på helt grundlæggende processer under celledeling. Det er viden, som i fremtiden måske kan føre til bedre behandlinger mod en række kræftsygdomme. Resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, Nature.