Madpyramiden bliver til Klimapyramiden

Coop går i dag i gang med dansk detailhandels hidtil største klimakampagne. Den skal bringe klimaet i øjenhøjde med danskerne

Coops ikoniske Madpyramide får hovedrollen i Danmarks hidtil største klimakampagne fra en detailkæde. Kampagnen begynder i dag.

Med kampagnen vil Coop bringe klimakampen i øjenhøjde for danskerne ved at give gode råd om, hvordan man som forbruger kan spise mere klimavenligt.

Beregninger viser nemlig, at en gennemsnitsdansker kan spare ca. 25 procent af CO2 udledningen fra sin mad ved at følge kostrådene i Madpyramiden.

”For mange danskere kan klimakampen være vanskelig at forholde sig til på et personligt plan. For enten er diskussionen meget overordnet eller også handler den om små symbolske ting. Men i vores daglige madforbrug kan vi faktisk selv gøre en kæmpe forskel for klimaet: Ved bl.a. at spise mere grønt, lidt mindre kød, og undgå madspild” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese,

Som led i kampagnen uddeler Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og fakta 500.000 gratis plakater med den opdaterede Madpyramide – til pynt og til inspiration.

Under overskriften ”Grønt i front” vil Coop inspirere danskerne til at tænke grøntsager før kødet, f.eks. med opskriftskort med spørgsmål som: ”Hvad skal du ha´ til din rødbede i dag?” Coops butikker vil også præsentere alle kunder for en række konkrete klimaråd.

At danskerne allerede er blevet meget mere klimabevidste, viser tal fra Coop Analyse. I en ny undersøgelse svarer 61 pct. af danskerne, at et de er ”bekymrede” eller ”meget bekymrede” for, hvordan klimaet påvirker os. I 2010 var det tilsvarende tal 47 pct.

Madpyramiden blev oprindeligt lanceret af FDB (Coop) i 1976 for at vise danskerne, hvordan man spiser sundere og varieret ved at spise mest af varerne fra bunden, mindre fra midten og mindst fra toppen.

Kampagnen er en del af Coops samlede klimastrategi, der bl.a. også omfatter reduktion af madspild, energiforbrug i butikkerne, udfasning af klimaskadelige kølemidler, en omfattende emballage-strategi, der bl.a. skal reducere plastikforbruget og strategisk samarbejde med klima-tænketanken Concito.

Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246 /signe.frese@coop.dk

Klimapyramiden er vedhæftet til fri brug

Coop skærper krav til bæredygtig soja6.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt. Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem. Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter. ”Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja. Krave