Madaffald bliver til biogas under VM i sejlsport

Når en af de største sportsbegivenheder i Danmark nogensinde løber af stablen i Aarhus bugt, bliver det med fokus på bæredygtighed. Under VM i sejlsport bliver madrester og papir indsamlet og omdannet til grøn biogas. Det er resultatet af et nyt partnerskab mellem energiselskabet E.ON, bæredygtighedsbureauet WorldPerfect og arrangørerne af VM i sejlsport.

Madaffald og papir sorteres og omdannes til biogas under VM i sejlsport

Om mindre end en uge slår Aarhus dørene op for 1400 sejlere fra over 90 nationer og tusindvis af sejlsportsfans fra hele verden, når VM i sejlsport bliver skudt i gang den 30. juli. Arrangørerne forventer 400.000 tilskuere til den 14 dage lange maritime folkefest på Aarhus Havn, der danner rammen om VM, og det stiller krav til affaldshåndteringen.

”Alle større sportsbegivenheder er udfordret af affaldsmængderne. Vi har klar ambition om at være så bæredygtige som overhovedet muligt, og her vil partnerskabet med E.ON hjælpe os med at gå skridtet videre. Vi rydder ikke bare op efter alle deltagerne, vi indsamler madresterne og kører det til et af E.ONs biogasanlæg, hvor det bliver til grøn energi,” siger Klaus Natorp, VM-chef, og pointerer, at sejlerne samtidig får en affaldssorteringstaske, så deres madrester og affald også bliver indsamlet ude på havet.

Biogassen fra madaffaldet indgår i VMs samlede energiregnskab, der skal ende med at gå i nul. For at nå helt i mål med ambitionen, kommer strømmen under verdensmesterskabet også fra E.ONs danske havvindmøller.

Mesterskab i bæredygtighedens tegn

E.ON forventer at indsamle 10-12 tons mad- og papiraffald i løbet af VM i sejlsport, som kommer fra de mange madboder og køkkener, der skal holde de over 400.000 tilskuere og sejlere mætte. Affaldet bliver derefter sorteret og fragtet til Nordens største biogasanlæg i Vojens, som E.ON ejer i partnerskab med lokale landmænd. Herefter sendes biogassen ud i naturgasnettet, hvor den typisk fortrænger naturgas eller diesel i transporten.

”Vi forsøger at drive den grønne omstilling gennem stærke partnerskaber. Derfor er vi også meget glade for, at vi som energi- og bæredygtighedspartner under VM i sejlsport kan hjælpe med at udvinde energien fra de store mængder affald og samtidig bidrage til, at de opnår deres grønne ambitioner,” forklarer Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON, og tilføjer, at biogasanlægget slog Danmarksrekord forrige måned ved at producere 1,7 mio. m3 opgraderet biogas, svarende til årsforbruget for 92 biogasbusser.

Bæredygtighedsbureauet Worldperfect står bag bæredygtighedsprogrammet under VM. De er ansvarlige for den samlede affaldshåndtering, hvor publikum vil blive inddraget aktivt i affaldssorteringen og energiregnskabet, hvor madaffaldet indgår.

"Vi er glade for at løfte hele bæredygtighedsprogrammet for VM i samarbejde med E.ON. Sammen sikrer vi, at en ellers vanskelig affaldstype som madaffald bliver indsamlet og genanvendt i stedet for at blive brændt af. Samtidig er det en god og inddragende måde at kommunikere bæredygtighed til publikum, for når du er med til at sortere dit affald, er du samtidig med i den gode historie," siger Rasmus Hørsted Jensen, partner i Worldperfect.

Udover at udvinde grøn energi fra de store mængder affald, bidrager E.ON også til at alt strømforbrug under VM dækkes af certificeret havvindstrøm, og at medarbejdertransport foregår i elbiler og elvarevogne.

Du kan finde mere info om VM i sejlsport på VMs hjemmeside: www.aarhus2018.dk

Læs også mere om hvordan VM i sejlsport bliver bæredygtigt: www.aarhus2018.dk/baeredygtighed/

Fakta om VM i sejlsport:

• 1400 sejlere fra 90 nationer
  • 1100 sejlbåde
  • 14 dages sejlads
  • 12 sejlklasser og dermed 12 verdensmesterskaber i et.
  • Samtlige 10 olympiske sejlklasser er repræsenteret, samt Kitesurfing mænd og kitesurfing damer som opvisningsdiscipliner.
  • 400.000 besøgende
  • Gratis entre for publikum

E.ONs biogasanlæg i Vojens, Sønderjysk Biogas
Madaffald og papir sorteres og omdannes til biogas under VM i sejlsport
E.ONs biogasanlæg i Vojens skal omdanne madaffald til biogas

Global elbilkampanje skal få regjeringene opp av stolen.11.9.2018 15:27pressemeddelelse

Transportsektoren er klimapolitikkens sorte får og den eneste sektoren hvor CO2-utslippene har steget kraftig de siste 30 årene. Dette gjelder også for den norske transportsektoren. Derfor inngår energiselskapet E.ON et samarbeid med den globale EV30@20-kampanjen, sammen med en rekke andre selskap og regjeringer. Kampanjen skal åpne regjeringers øyne for mulighetene som ligger i elektriske kjøretøy.