Madkulturen

Mad og måltider som løftestang for social forandring

Del

Visionsseminar vil sætte socialgastronomi som metode på dagsordenen i Danmark.

Tirsdag 4. december afholder Madkulturen et visionsseminar for socialgastronomi i Danmark med deltagere fra såvel kommuner og frivillige organisationer som private aktører og fonde. Formålet med visionsseminaret er at sætte ’socialgastronomi’ som metode på dagsordenen i Danmark.

Socialgastronomi handler om at bruge mad og måltider aktivt som løftestang for social forandring. Tanken bag er, at mad- og måltidsrammer, der samler mennesker og skaber fællesskaber på tværs af kultur, generation og social status, har potentiale til at løse nogle af de store samfundsudfordringer i Danmark.

”Mange socialøkonomiske virksomheder, projekter og initiativer arbejder allerede med gastronomi, mad og måltider som omdrejningspunkt for social forandring. Alligevel har fænomenet ’socialgastronomi’ endnu ikke vundet fuld anerkendelse som metode herhjemme. Formålet med visionsseminaret er derfor at sætte rammen for, hvordan socialgastronomi skal udvikle sig i Danmark”, fortæller Judith Kyst, direktør for Madkulturen.

Visionsseminaret byder på flere oplægsholdere, heriblandt Lena Friblick, grundlægger og leder af Botildenborg i Malmø samt Patrick Honauer, medgrundlægger af ”Social Gastronomy Movement”, Schweiz. Hver oplægsholder arbejder på forskellig vis med socialgastronomiske metoder til at skabe social forandring for deres målgrupper.

Derudover vil dagen byde på visionsworkshop, hvor deltagerne sammen får indflydelse på at udforme en fælles vision for socialgastronomien i Danmark.

Hvad: Visionsseminar – Visioner for socialgastronomi i Danmark

Hvornår: 4. december 2018, kl. 9:30–15:00

Hvor: Hahnemanns Køkken, Sankt Kjelds Plads, 2100 Kbh. Ø.

Presse er velkommen. Akkreditering via Madkulturen til charlotte@madkulturen.dk

VISIONSSEMINAR: OPLÆG

Hvordan udvikler socialgastronomi sig globalt?

Patrick Honauer, medgrundlægger af ”Social Gastronomy Movement”, Schweiz

Hvordan kan vi ændre samfundet med afsæt i mad og måltider?

Lena Friblick, grundlægger af Botildenborg i Rosengård, Malmø

Hvordan skaber vi rum for socialgastronomi i den daglige drift?

Jakob Ørstrup, direktør i Globalhagen Kitchen: Mellemfolkelig Samvirkes kantine

Fra lukningstruet café til 63 medarbejdere – hemmeligheden bag

AnneWoergaard Mikkelsen, leder af Café Ingeborg, RingstedKommune

Hvad sker der, når forbrugere bliver inddraget som medproducenter af honning i byen?

Oliver Maxwell, direktør i Bybi, Europas største socialøkonomiske byhonningproducent

Hvordan udregner man værdien af socialgastronomiske indsatser?

Mirka Mozer, direktør i Send Flere Krydderier, socialøkonomisk virksomhed

Kontakter

MADKULTUREN
Charlotte Kjeldbjerg Kristensen
Presse- og kommunikationsansvarlig
T: 20 80 44 79
charlotte@madkulturen.dk

Information om Madkulturen

Madkulturen
Maglegårdsvej 12
4000 Roskilde

http://www.madkulturen.dk

Madkulturen arbejder for bedre mad til alle. Madkulturens mission er at styrke madkulturen i Danmark og dermed bidrage til at løse samfundsudfordringer. Det gør Madkulturen med en hverdagsgastronomisk tilgang med fokus på råvarer, madlavning og måltidet.

Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsorganisation under Miljø- og Fødevareministeriet.

Følg pressemeddelelser fra Madkulturen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Madkulturen