Grouleff CommunicationsGrouleff Communications

Machine Tool alkaa myymään cobotteja Suomessa

Yhteistyörobotit eli cobotit ovat yksi voimakkaimmin kasvava robotiikan osa-alue.

Teknisen kaupan asiantuntija Machine Tool aloittaa yhteistyön maailman johtavan yhteistyörobotteja eli cobotteja valmistavan Universal Robotsin kanssa. Yhteistyö pitää sisällään cobottien maahantuonnin, myynnin ja teknisen käyttötuen.

”Haluamme olla mukana parantamassa metalliteollisuuden yritysten tuottavuutta cobottien avulla. Konepajassa cobotilla voidaan esimerkiksi hoitaa työstökoneen täyttö -ja tyhjennys. Myös muovi -ja elintarviketeollisuudessa coboteista on monissa kohdin hyötyä”, tuotepäällikkö Veli-Matti Svahn sanoo.

Cobotit eroavat roboteista turvallisuudessa. Ihminen pystyy työskentelemään yhdessä cobotin kanssa. Perinteisen robotin kanssa se ei ole mahdollista.

Cobotteja käytetään korvaamaan yksinkertaisia toistuvia työsuoritteita, jolloin ihminen vapautuu tekemään korkeamman jalostusasteen työtehtäviä.

Cobotit ovat hankintahinnaltaan robotteja edullisempia. Machine Toolin arvion mukaan cobotti maksaa itsensä takaisin jopa yhdeksässä kuukaudessa.

Machine Toolin toimitusjohtajan Raisa Nikkanen arvion mukaan pk-yritykset tulevat yhä enemmän hyödyntämään automaation tuomia mahdollisuuksia.

“Universal Robotsin cobotit ovat helppokäyttöisiä ja nopeasti integroitavissa olemassa oleviin tuotantotiloihin. Uskomme, että tulevaisuudessa yhteistyöroboteille löytyy valtava määrä potentiaalisia käyttökohteita eri teollisuuden aloilla”, Nikkanen sanoo.

Universal Robotsin kehityspäällikkö Antti Lumme iloitsee saadessaan yhtiön jälleenmyyjäverkostoon uuden asiakasorientoituneen ja ratkaisukeskeisen toimittajan.  Yhtiöllä on Suomessa nyt neljä jälleenmyyjää.

Universal Robots on toimittanut Suomeen robotteja jo useamman vuoden ajan ja asiakkaiden määrä kasvaa jatkuvasti. Asiakasyritysten koko vaihtelee yhden hengen yrityksistä aina monikansallisiin yrityksiin.

“Cobotit ovat yksi voimakkaimmin kasvavista robotiikan alueista. Loppuasiakkaat ovat hankkineet cobotteja ratkaisuksi työvoimapulaan, kasvun vauhdittajaksi tai hyväksi keinoksi kohentaa työergonomiaa”, Lumme sanoo.

Machine Tool lyhyesti:

Machine Tool maahantuo ja myy alansa laadukkaimpia yhteistyörobotteja, nosto-, hitsaus- ja turvatarkastuslaitteita sekä viemärikameroita ammattikäyttöön. Vuonna 1951 perustettu yritys työllistää yli 20 henkeä Helsingin Malmilla. www.machinetool.fi

Universal Robots lyhyesti:

Universal Robots on maailman johtava yhteistyörobottien eli cobottien valmistaja. Yhtiö on valmistanut yli 31.000 cobottia, jonka ansiosta sillä on noin 60 % prosentin markkinaosuus maailman markkinoista. Yhtiö on osa yhdysvaltalaista Teradyne-konsernia. www.universal-robots.com

Tuotepäällikkö Veli-Matti Svahn, Oy Machine Tool Co, veli-matti.svahn@machinetool.fi, 045 77310179

Toimitusjohtaja Raisa Nikkanen, Oy Machine Tool Co, raisa.nikkanen@machinetool.fi, 044 331 7986

Kehityspäällikkö, myynti Antti Lumme, Universal Robots, anlu@universal-robots.com, 044 590 3122

Universal Robots lyhyesti:

Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen15.4.2019 11:19:51 CESTPressemeddelelse

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter15.4.2019 09:34:21 CESTNyhed

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Scape Technologies udvider igen markedet: Ny SCAPE Mini-Picker er det nemme startsæt til driftssikker bin-picking10.4.2019 07:00:00 CESTNyhed

Scape Technologies henvender sig nu igen til nye segmenter på markedet med lanceringen af et nyt produkt, nemlig SCAPE Mini-Picker. Den nye SCAPE Mini-Picker er en nem løsning med et startsæt til driftssikker bin-picking. SCAPE Mini-Picker er udviklet til virksomheder, teknologicentre eller uddannelsesinstitutioner, som gerne vil hurtigt i gang med at få bin-picking erfaringer uden at foretage store investeringer.

Universal Robots udvider sin turné med besøk i Trondheim hvor norske produsenter kan se fordelene ved brukervennlig og fleksibel automasjon9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Universal Robots og Cobotnor kommer til Trondheim den 24. april på sin suksessfulle UR+ Workshop 2019-turné i Norge. De første arrangementene på turnéen har vært så godt besøkt at man har valgt å utvide med et arrangement i Trondheim. Besøkende får praktisk opplæring med samarbeidende roboter og gode råd fra industrieksperter om produksjonseffektivisering med samarbeidende roboter og automasjon.

Mobile Industrial Robots sætter igen ny standard: Ny mobil robot fra MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Med lancering af en ny og endnu stærkere mobil cobot: MiR1000 med ikke mindre end 1 ton løftekapacitet, markerer Mobile Industrial Robots (MiR) sig endnu en gang som markedsleder indenfor logistikoptimering. MiR1000 imødekommer et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter. Oven i de fordoblede kræfter lægger den verdensledende robotproducent som den første i verden en optimeret navigation med kunstig intelligens.

ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid