Grouleff CommunicationsGrouleff Communications

Machine Tool alkaa myymään cobotteja Suomessa

Yhteistyörobotit eli cobotit ovat yksi voimakkaimmin kasvava robotiikan osa-alue.

Teknisen kaupan asiantuntija Machine Tool aloittaa yhteistyön maailman johtavan yhteistyörobotteja eli cobotteja valmistavan Universal Robotsin kanssa. Yhteistyö pitää sisällään cobottien maahantuonnin, myynnin ja teknisen käyttötuen.

”Haluamme olla mukana parantamassa metalliteollisuuden yritysten tuottavuutta cobottien avulla. Konepajassa cobotilla voidaan esimerkiksi hoitaa työstökoneen täyttö -ja tyhjennys. Myös muovi -ja elintarviketeollisuudessa coboteista on monissa kohdin hyötyä”, tuotepäällikkö Veli-Matti Svahn sanoo.

Cobotit eroavat roboteista turvallisuudessa. Ihminen pystyy työskentelemään yhdessä cobotin kanssa. Perinteisen robotin kanssa se ei ole mahdollista.

Cobotteja käytetään korvaamaan yksinkertaisia toistuvia työsuoritteita, jolloin ihminen vapautuu tekemään korkeamman jalostusasteen työtehtäviä.

Cobotit ovat hankintahinnaltaan robotteja edullisempia. Machine Toolin arvion mukaan cobotti maksaa itsensä takaisin jopa yhdeksässä kuukaudessa.

Machine Toolin toimitusjohtajan Raisa Nikkanen arvion mukaan pk-yritykset tulevat yhä enemmän hyödyntämään automaation tuomia mahdollisuuksia.

“Universal Robotsin cobotit ovat helppokäyttöisiä ja nopeasti integroitavissa olemassa oleviin tuotantotiloihin. Uskomme, että tulevaisuudessa yhteistyöroboteille löytyy valtava määrä potentiaalisia käyttökohteita eri teollisuuden aloilla”, Nikkanen sanoo.

Universal Robotsin kehityspäällikkö Antti Lumme iloitsee saadessaan yhtiön jälleenmyyjäverkostoon uuden asiakasorientoituneen ja ratkaisukeskeisen toimittajan.  Yhtiöllä on Suomessa nyt neljä jälleenmyyjää.

Universal Robots on toimittanut Suomeen robotteja jo useamman vuoden ajan ja asiakkaiden määrä kasvaa jatkuvasti. Asiakasyritysten koko vaihtelee yhden hengen yrityksistä aina monikansallisiin yrityksiin.

“Cobotit ovat yksi voimakkaimmin kasvavista robotiikan alueista. Loppuasiakkaat ovat hankkineet cobotteja ratkaisuksi työvoimapulaan, kasvun vauhdittajaksi tai hyväksi keinoksi kohentaa työergonomiaa”, Lumme sanoo.

Machine Tool lyhyesti:

Machine Tool maahantuo ja myy alansa laadukkaimpia yhteistyörobotteja, nosto-, hitsaus- ja turvatarkastuslaitteita sekä viemärikameroita ammattikäyttöön. Vuonna 1951 perustettu yritys työllistää yli 20 henkeä Helsingin Malmilla. www.machinetool.fi

Universal Robots lyhyesti:

Universal Robots on maailman johtava yhteistyörobottien eli cobottien valmistaja. Yhtiö on valmistanut yli 31.000 cobottia, jonka ansiosta sillä on noin 60 % prosentin markkinaosuus maailman markkinoista. Yhtiö on osa yhdysvaltalaista Teradyne-konsernia. www.universal-robots.com

Yhteyshenkilöt

Tuotepäällikkö Veli-Matti Svahn, Oy Machine Tool Co, veli-matti.svahn@machinetool.fi, 045 77310179

Toimitusjohtaja Raisa Nikkanen, Oy Machine Tool Co, raisa.nikkanen@machinetool.fi, 044 331 7986

Kehityspäällikkö, myynti Antti Lumme, Universal Robots, anlu@universal-robots.com, 044 590 3122

Universal Robots lyhyesti:

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Grouleff Communications

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.

Virksomheder og ansatte går glip af teknologi-gevinster24.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

I den danske industri er der stadig mange tunge løft og opslidende håndtering af paller, selvom fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks, AGV’er, kan automatisere hele pallehåndteringen og derved aflaste medarbejderne. Men mange virksomheder tøver desværre med indføre automatiserede teknologier og gør i stedet bare, som de plejer. Også selvom mangel på arbejdskraft banker på døren i hele industrien.