Visma Software A/S

Machine learning stort plus for danske virksomheder

Intelligente løsninger baseret på såkaldt machine learning stormer frem. Fremtiden er kommet for at blive, og som virksomhed skal man sørge for at tage del i den teknologiske bølge, inden man bliver overhalet indenom af konkurrenterne
Machine learning er et begreb, der – som navnet antyder – betegner den proces, hvor man har udviklet programmer, der er i stand til at ’lære’, mens man bruger dem. På basis af data og mønstre kan de lære at tænke sig til nye eksempler og derved træffe beslutninger uden menneskelig indblanding, fortæller Mads Rebsdorf.

Førerløse køretøjer, der navigerer ud fra data indsamlet fra millioner af bilister. Et intelligent program, der overvåger eliteatleter og skræddersyr træningsprogrammer beregnet ud fra, hvor meget sportsatletens krop kan presses, uden skader. Systemer, der indsamler data fra sociale medier og historisk adfærd til at forudsige fremtidig efterspørgsel.

Det lyder som scenarier fra en fremtid, hvor maskinerne har overtaget store dele af menneskernes arbejde. Men faktisk er to af de tre eksempler løsninger, der allerede findes. Og den tredje er lige på trapperne. Så er fremtiden tættere på, end vi tror? Ja, lyder det fra Mads Rebsdorf, direktør i Visma e-conomic A/S.

-      Det hedder machine learning og er et begreb, der – som navnet antyder – betegner den proces, hvor man har udviklet programmer, der er i stand til at ’lære’, mens man bruger dem. Altså at de genkender mønstre ud fra store mængder data og lærer af dem. På basis af disse data og mønstre kan de lære at tænke sig til nye muligheder og give anbefalinger eller tilmed træffe beslutninger helt uden menneskelig indblanding, fortæller direktøren.

Fremtiden er kommet for at blive

Selv om det for mange måske lyder sci-fi-agtigt, er intelligente løsninger med større og mindre grad af machine learning også på markedet til brug for almindelige danske virksomheder, oplyser Mads Rebsdorf.

Eksempelvis intelligente programmer, der integreres i virksomhedens webshop og anbefaler relevante produkter baseret på analyse af store mængde adfærds- og behovsdata fra virksomhedens målgruppe. Eller økonomisystemer, som intelligent kan læse, forstå og bogføre fakturaer og proaktivt fortælle virksomhedsejeren eller den økonomiansvarlige, hvad der skal tages stilling til. Arbejdsgange, som normalt er nogle af de mest tidskrævende processer hos danske virksomheder.

Og de machine learning-baserede løsninger er kommet for at blive, vurderer Mads Rebsdorf:

-      Fremtiden er lige rundt om hjørnet. Og hvorfor ikke benytte sig af de smarte løsninger? De tilbyder en præcision og hurtighed, intet menneske kan præstere og er jo selvlærende, så de bliver hele tiden dygtigere, lyder det fra direktøren.

Han bakkes blandt andet op af det førende amerikanske analysehus Gartner, som netop har placeret machine learning i toppen af den såkaldte hype-kurve af spirende teknologier, som virksomheder bør arbejde målrettet og prioriteret med at implementere i arbejdsprocesserne for at opnå større konkurrencedygtighed.

Vær på forkant inden konkurrenterne overhaler indenom

Det er kun et spørgsmål om tid, før mange af de i dag manuelle arbejdsgange bliver afløst af mere intelligente løsninger. Og her har Mads Rebsdorf et godt råd til de danske virksomheder:

-      Vær på forkant. Løsninger som disse bliver hurtigt standard. Med den fart, vi ser lige nu, taler vi ikke om næste år, men om i morgen. Og med den fordel, løsningerne giver, skal man sørge for at være med på beatet – for ellers bliver man overhalet indenom af konkurrenterne.

Det kan virke skræmmende for den almindelige dansker at stå overfor en fremtid med langt mindre manuelt arbejde. Ifølge Mads Rebsdorf skal virksomhederne udelukkende se automatiseringen som et plus. Det frigiver nemlig tid til at fokusere på kerneopgaverne i virksomheden. Til forretningsudvikling og opsøgen af nye markeder. Og samtidig minimerer man irriterende og krævende fejl, der ofte koster dyre lærepenge. Indføringen af de intelligente løsninger, behøver derfor ikke betyde nedskæring i medarbejderstaben.

-        Tværtimod giver det en mulighed for at udnytte medarbejdernes kompetencer bedst muligt og med mindre tid på manuelle og administrativt tunge opgaver, der genererer begrænset værdi for virksomheden, lyder det fra Mads Rebsdorf.

Billeder

Download
Fremtiden er lige rundt om hjørnet. Og hvorfor ikke benytte sig af de smarte løsninger? De tilbyder en præcision og hurtighed, intet menneske kan præstere, lyder det fra direktøren.
Download

Information om Visma Software A/S

Visma Software A/S
Lyskær 3 CD