Macbeth bader i blod, men hvor langt vil du gå for at nå dit mål?

9.5.2017 10:57 | Det Kongelige Teater

Hvor langt vil du gå for at nå dit mål? Myten om det grusomme fyrstepar vækkes til live i Verdis skæbneopera Macbeth om grænseløs, menneskelig sult efter magt.

I sin opsætning af Verdis opera lader den britiske operainstruktør Benedict Andrews parforholdet mellem det magtsyge ægtepar sætte scenen for en fortælling om at tage skæbnen i egne hænder.

Verdi var fascineret af Shakespeares barske drama om skæbnens magt, og han følger ligesom Shakespeare sine figurer helt ned i afgrundens dyb. Dramaet forstærkes i operaen af den skæbnesvangre musik, der driver handlingen ubønhørligt frem mod den endelige katastrofe.

Elsker du Shakespeare, bør du opleve Verdis Macbeth. Opsætningen er både moderne og mytisk med stænk af det overnaturlige. Scenografien er enkel, men forførende flot med rene linjer og masser af lyseffekter.

Verdi var livet igennem fascineret af Shakespeares værker. Macbeth var den første af tre Shakespeare- inspirerede operaer fulgt af Otello og Falstaff.

Macbeth spiller på Operaen fra den 13. maj-10. juni 2017.

Macbeth synges på italiensk med danske overtekster.

Instruktør: Benedict Andrews

Det Kongelige Operakor
Det Kongelige Kapel
Københavns Drengekor