Maailman ihailluimmat henkilöt vuonna 2021

Obamat ovat maailman ihailluin mies ja nainen. Sauli Niinistö ja Michelle Obama ovat ihailluin mies ja nainen Suomessa.

Barack Obama säilyttää paikkansa maailman ihaillumpana miehenä syrjäytettyään viime vuonna Bill Gatesin (joka oli pitänyt kärkisijaa vuodesta 2014 alkaen) asemastaan maailman ihailluimpana miehenä.

Michelle Obama pitää kolmatta vuotta peräkkäin hallussaan listan kärkisijaa maailman ihailluimpana naisena.

Kärkikolmikko on molempien sukupuolten listalla pysynyt muuttumattomana, ja Bill Gates jatkaa miesten keskuudessa kakkossijalla perässään Kiinan presidentti Xi Jinping. Humanitäärisestä työstään tunnettu näyttelijä Angelina Jolie on yhä maailman toiseksi ihailluin nainen, ja kolmannelle sijalle sijoittuu Ison-Britannian kuningatar Elisabet II.

Tutkimus perustuu yli 42 000 ihmisen haastatteluihin 38 eri markkina-alueelta.

Pakistanilainen ihmisoikeustaistelija Malala Yousafzai ja intialainen näyttelijä Priyanka Chopra ovat tämän vuoden nousijoita naisten keskuudessa. He ovat molemmat nousseet listalla yli viisi pykälää asettuen sijoille 9 ja 10, tässä järjestyksessä.

Miesten keskuudessa argentiinalainen jalkapalloilija Lionel Messi on tämän vuoden nousija kivuttuaan sijalta 11 sijalle 7 - tämä on hänen toistaiseksi korkein sijoituksensa. Ennätyssijastaan ja taannoisesta Ballon D’or -palkinnostaan huolimatta Messi on silti portugalilaisen kilpailijansa, neljättä sijaa pitävän Cristiano Ronaldon jäljessä (Myös Ronaldo ylsi toistaiseksi korkeimmalle sijalleen.)

Näyttelijät ja viihdetähdet ovat useammin edustettuna naisten listalla, jolla ihailluimmista naisista 10 on näyttelijöitä, laulajia tai TV-juontajia (joskin eräät heistä, kuten Emma Watson ja Angelina Jolie tunnetaan myös humanitäärisestä työstään). Ihailluimpien miesten lista sitä vastoin koostuu useista poliittisesti, ammatillisesti tai urheilu-urallaan ansioituneista henkilöistä.

Uusia tulokkaita listoilla ovat Yhdysvaltain presidentti Joe Biden ja hänen varapresidenttinsä Kamala Harris, intialainen kriketinpelaaja Sachin Tendulkar, thaimaalainen Blackpink-yhtyeestä tunnettu rap-artisti Lisa ja Uuden Seelannin pääministeri Jacinda Ardern.

Suomen ihailluimmat miehet ja naiset

Suomalaisten eniten ihailema mies on edelleen presidentti Sauli Niinistö, kun taas Barack Obama pitää toista ja Martti Ahtisaari kolmatta sijaa.

Suomalaisten eniten ihailema nainen on Michelle Obama, Toisella sijalla on Aira Samulin ja kolmannella Sanna Marin.

Tietoa tutkimuksesta

Tammikuusta maaliskuuhun YouGov keräsi ehdokkaita panelisteilta 38 maassa esittämällä heille kaksi kysymystä: "Jos ajattelet nyt elossa olevia henkilöitä, ketä [miestä tai naista] ihailet eniten?” Näiden ehdokkaiden pohjalta laadittiin ehdokaslista, jolla oli 20 miestä ja 20 naista, jotka saivat eniten nimityksiä ja jotka nimitettiin vähintään neljässä maassa. Listalle lisättiin 5–10 suosittua paikallista henkilöä kohdemaista.

Toukokuusta syyskuuhun pidetyssä tutkimusvaiheessa haastattelimme henkilöitä 38 maassa ja esitimme heille kaksi kysymystä: ”Ketä sinä ihailet erittäin paljon?” -kysymykseen vastaajat saattoivat valita luettelosta useita henkilöitä, kun taas ”Ketä sinä ihailet eniten?” -kysymykseen he saattoivat valita vain yhden henkilön. Nämä kaksi lukua laskettiin yhteen prosenttiosuudeksi, joka osoittaa ihailun asteen. Tulos näkyy kuvassa kunkin henkilön nimen oikealla puolella ja oheisessa taulukossa, josta käyvät ilmi maakohtaiset tulokset, mukaan lukien paikalliset kuuluisuudet ja julkiset henkilöt:

Esittämällä vastaajille kaksi kysymystä voimme havaita yksittäisen henkilön tuen laajuuden (maailmanlaajuisen levinneisyyden) ja voimakkuuden.

Tutkimus toteutettiin maissa, jotka kattavat yhteensä yli 7/10 maailman väestöstä. Jotkin osat maailmasta olivat yliedustettuina toisiin verrattuna, joten nostimme tai laskimme maakohtaista vaikutusta lopullisiin lukuihin, jotta maailmanlaajuiset luvut kuvastaisivat tarkemmin maailman yleisiä käsityksiä.

Kaikki tutkimuksen osat suoritettiin verkossa, joten tiettyjen maiden osalta Internetin käytön rajallinen levinneisyys tarkoittaa, että tulokset edustavat vain internetiä käyttävän väestön osan näkemyksiä. Näitä maita ovat Egypti, Indonesia, Malesia, Pakistan, Filippiinit ja Etelä-Afrikka.

Tietoa YouGovista

YouGov on kansainvälinen tutkimus- ja data-analyysiverkosto. Tehtävänämme on välittää jatkuvana virtana täsmällistä tietoa kuluttajien asenteista kautta maailman, jotta järjestöt ja yritykset voivat entistä paremmin palvella niihin tukeutuvia yhteisöjä.

17 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjäämme muodostaa vankan ja omistautuneen paneelin, joka tuottaa päivittäin tuhansia datapisteitä kuluttajien mielipiteistä, asenteista ja käyttäytymisestä. Yhdistämme tämän tasaisen tietovirran tutkimusosaamiseemme ja poimimme havaintoja, joiden pohjalta voi tehdä älykkäitä päätöksiä ja perusteltuja keskustelunavauksia.

YouGovin Isossa-Britanniassa, Pohjois-Amerikassa, Manner-Euroopassa, Pohjoismaissa, Lähi-idässä, Intiassa ja Tyynenmeren Aasiassa sijaitsevat konttorit tekevät siitä yhden maailman suurimmista tutkimusverkostoista.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Lisätietoja löytyy osoitteesta yougov.com.