Lyt til personalet - drop sparekrav

14.6.2017 09:47 | 3F

Patientsikkerhed og arbejdsmiljø er gidsler i effektiviserings-iver på sygehusene, siger forbundssekretær Henning Overgaard, 3F

- Vores medlemmer på hospitalerne har længe forsøgt at råbe politikerne op omkring deres meget travle hverdag. Mere end 200 3F-rengøringsassistenter har indtil videre besøgt deres regionsråd – med et klart budskab om, at arbejdsdagene er så pressede, at de er bekymrede for patienternes sikkerhed og sundhed. Der ér skåret helt ind til benet – og nok er nok!, siger forbundssekretær Henning Overgaard, 3F.

- Danske Regioner og regeringen indgik i sidste uge en aftale om de økonomiske rammer for 2018, som desværre stadig indeholder kravet om en øget produktivitet på 2 pct. – uden ekstra finansiering. 3F vil opfordre politikerne på Christiansborg til at lytte til vores medlemmer, til alle andre faggrupper på hospitalerne og til størstedelen af landets regionale politikere. De mener alle, at kravet bør – og sagtens kan – fjernes. Stol nu på dem, som hver eneste dag sørger for, at vores sundhedsvæsen er et af verdens førende!

- Mange 3F’ere oplever, at kolleger bliver afskediget – uden at der bliver ansat nye. At mange går på arbejde, selvom de burde ligge i sygesengen. For ellers hænger hverdagen ikke sammen for deres kolleger! Arbejdsmiljøet og patientsikkerheden er blevet gidsler i politisk effektiviserings-iver og fixe regnemodeller.

- Der skal ikke herske nogen tvivl om, at 3F bakker op om vores medlemmer og alle de fag- og patientgrupper, som har råbt vagt i gevær. Politikerne på Christiansborg sidder lige nu med en enestående mulighed for at tage en beslutning, som vil gavne arbejdsmiljøet, sikkerheden og sundheden på de danske hospitaler. Drop kravet om 2 pct. øget produktivitet i regionerne!

- Vi har i dag sendt en appel, sammen med alle de andre sundhedsfaglige organisationer, til Christiansborgs politikere. Vi opfordrer dem til at droppe produktivitetskravet i aftalen for 2018. Vi opfordrer dem til at stole på vores medlemmer – på fagpersonalet og på regionernes evne til at forvalte økonomien, siger forbundssekretær Henning Overgaard.

For yderligere kommentarer, kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892