Lyt til personalet - drop sparekrav

Patientsikkerhed og arbejdsmiljø er gidsler i effektiviserings-iver på sygehusene, siger forbundssekretær Henning Overgaard, 3F

- Vores medlemmer på hospitalerne har længe forsøgt at råbe politikerne op omkring deres meget travle hverdag. Mere end 200 3F-rengøringsassistenter har indtil videre besøgt deres regionsråd – med et klart budskab om, at arbejdsdagene er så pressede, at de er bekymrede for patienternes sikkerhed og sundhed. Der ér skåret helt ind til benet – og nok er nok!, siger forbundssekretær Henning Overgaard, 3F.

- Danske Regioner og regeringen indgik i sidste uge en aftale om de økonomiske rammer for 2018, som desværre stadig indeholder kravet om en øget produktivitet på 2 pct. – uden ekstra finansiering. 3F vil opfordre politikerne på Christiansborg til at lytte til vores medlemmer, til alle andre faggrupper på hospitalerne og til størstedelen af landets regionale politikere. De mener alle, at kravet bør – og sagtens kan – fjernes. Stol nu på dem, som hver eneste dag sørger for, at vores sundhedsvæsen er et af verdens førende!

- Mange 3F’ere oplever, at kolleger bliver afskediget – uden at der bliver ansat nye. At mange går på arbejde, selvom de burde ligge i sygesengen. For ellers hænger hverdagen ikke sammen for deres kolleger! Arbejdsmiljøet og patientsikkerheden er blevet gidsler i politisk effektiviserings-iver og fixe regnemodeller.

- Der skal ikke herske nogen tvivl om, at 3F bakker op om vores medlemmer og alle de fag- og patientgrupper, som har råbt vagt i gevær. Politikerne på Christiansborg sidder lige nu med en enestående mulighed for at tage en beslutning, som vil gavne arbejdsmiljøet, sikkerheden og sundheden på de danske hospitaler. Drop kravet om 2 pct. øget produktivitet i regionerne!

- Vi har i dag sendt en appel, sammen med alle de andre sundhedsfaglige organisationer, til Christiansborgs politikere. Vi opfordrer dem til at droppe produktivitetskravet i aftalen for 2018. Vi opfordrer dem til at stole på vores medlemmer – på fagpersonalet og på regionernes evne til at forvalte økonomien, siger forbundssekretær Henning Overgaard.

For yderligere kommentarer, kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse