Lyseslukker med glimt i øjet

Foreningen For Energi & Miljø hædrer Ernst & Young med Energi- og Miljøprisen 2009. Det gør foreningen, fordi revisions- og rådgivningsselskabet gennem medarbejderinddragelse, information og humor har opnået flotte besparelser på affaldshåndtering, varme-, el- og vandforbruget.

Hos Ernst & Young tager man energibesparelser så alvorligt, at man kan spøge med emnet, og det er nødvendigt i et kontorbyggeri, hvor store dele af energiforbruget bestemmes af medarbejdernes adfærd.

Rent teknisk har Ernst & Young holdt sig til velafprøvede metoder som f.eks. tidsstyring af varme, ventilation, lys og kaffemaskiner. Det særlige ved Ernst & Young’s indsats er den høje grad af medarbejderinddragelse og en utrolig opfindsomhed, når det gælder om at informere på sjove og tankevækkende måder.

”Vi har lavet mange happenings for at vise, hvad det drejer sig om, f.eks. indsamlede vi 250 papirkurve og indførte én affaldsspand pr. kontor for at synliggøre papirforbruget, og servicepersonalet har i en uge gået rundt med lyse-slukker-t-shirts og slukket lys” siger Eddie Laursen, leder af Ejendomsservice i Ernst & Young, og han fortsætter:

”Det er vigtigt, at folk forstår, hvad deres adfærd betyder, og det formidler vi bedst ved at være konkrete og humoristiske. Løftede pegefingre og tørre tal er bare ikke nok”.

For FFE&M er det utrolig vigtigt, at et firma som Ernst & Young, midt i en økonomisk krisetid, sender så klart et signal om, at ressourcebesparelser er vigtige, og at det handler om sund fornuft. Som FFE&Ms formand Torben Wormslev siger:

”Som teknikere ved vi godt, at energibesparelser er fornuftige for både miljø og bundlinje, men det er noget af en blåstempling, når et firma som Ernst & Young satser så meget og så konsekvent på ressourcebesparelser”

Konkret har Ernst & Young det første år sparet 57.745 kWh strøm, 100 tømninger af dagrenovationsaffald (60 tons) og 560.000 liter vand. Samtidig har varmeforbruget været stabilt til trods for, at der er blevet 50 flere ansatte, og at køkkenet er begyndt at lave aftensmad til personale på overarbejde fire dage om ugen med 60 - 80 til spisning.

Udover inddragelsen af medarbejderne har de primære tiltag været kommunikation på nye ansattes første arbejdsdag og på afdelingsmøder, information på en ”miljøtavle” i kantinen og som nyheder på vores intranet.

Prisoverrækkelsen har fundet sted i forbindelse med ”Energi & Miljø ´09” på Hotel Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg, i dag tirsdag 24. februar.

Yderligere Information

Formand Torben Wormslev Tlf.: 40 50 95 20

Sekretær Dorte Nørregaard Larsen: tlf.: 40 74 30 40

Fra Ernst & Young:

Eddie Laursen: tlf: 51582550

Pressechef: Per-Henrik Goosmann: tlf: 51582929

Om Ernst & Young

Ernst & Young er et af verdens førende revisions- og rådgivningsfirmaer. Vores 130.000 ansatte verden over forenes af vores fælles værdier og et stærkt og kontinuerligt fokus på at levere ydelser af høj kvalitet. Vi gør en forskel ved at hjælpe, vores kunder, vores medarbejdere og vores omgivende samfund til at realisere deres potentiale.

For mere information se venligst www.ey.com/dk

Ernst & Young henviser til et eller flere medlemsfirmaer inden for Ernst & Young Global Limited (EYG), et britisk ‘private company limited by guarantee’. EYG er den overordnede regulerende enhed i den globale Ernst & Young-organisation og yder ikke kunderådgivning. Disse ydelser leveres af de firmaer, som er medlem af EYG. EYG og ethvert af de firmaer, som er medlem af EYG, er en selvstændig juridisk enhed og hæfter ikke for noget andet medlems handlinger eller undladelser.

Om Foreningen For Energi & Miljø

Foreningen For Energi & Miljø har i 27 år arbejdet for at fremme energibesparelser og miljøforbedringer. Hvert år kårer foreningen en vinder af Energi & Miljøprisen, der gives for en inspirerende og kreativ indsats for energi- og ressourcebesparelser. Foreningen består af medlemmer fra byggebranchen, boligsektoren, rådgivere, leverandører, energiselskaber, kommuner og statsinstitutioner m.v. Læs mere på www.ffem.dk

Information om Ernst & Young

Ernst & Young
Tagensvej
2200 København N

3587 2222http://www.ey.com/dk

Følg pressemeddelelser fra Ernst & Young

Flere pressemeddelelser fra Ernst & Young

Ny stor undersøgelse fra Ernst & Young på vej: Benchmark af det kommunale vækstmiljø - Entrepreneurship i Danmark 20085.3.2009 16:50:40 CET | Pressemeddelelse

Siden finanskrisen og den efterfølgende økonomiske nedgang for alvor startede i 3. kvartal 2008, er det blevet diskuteret, hvordan danske vækstvirksomheder klarer den alvorlige situation. Lige så interessant er det at se, om krisen har påvirket virksomhedernes placering på danmarkskortet, og hvad kommuner, regioner og stat kan bidrage med for at holde fast i vækstvirksomhederne, der skal udgøre et meget væsentligt bidrag til, at Danmark trækkes ud af krisen.