Lysende loft over Albertslund

Albertslund Kommune har sammen med partnere fra TDC Erhverv, Cisco og Philips Lighting skabt en smart bygning med digitalt loft, som skal demonstrere fremtidens effektive og intelligente kontor.

Niels Carsten Bluhme fra Albertslund Kommune og Astrid Simonsen Joos fra Philips Lighting

Albertslund Kommune er i fuld gang med udviklings- og testprojektet "Det Intelligente Loft", og i kommunen anser man loftet som et fundamentalt og banebrydende teknologisk paradigmeskift indenfor offentlig digital forvaltning og service.

"Med det intelligente loft får vi en ny digital infrastruktur, som giver langt bedre mulighed for at kunne udnytte nye digitale løsninger og applikationer fuldt ud. Det er kommunens forventning, at resultaterne er så lovende, at vi kan brede løsningerne ud til kommunens øvrige bygninger - i første omgang med fokus på administration, sundhed og pleje, læringsmiljøer, hvor biologisk belysning og sensorbaserede funktioner har stigende betydning," siger Niels Carsten Bluhme, der er projektdirektør i Albertslund Kommune.

Det Intelligente Loft bliver en milepæl i det EU-finansierede projekt Lighting Metropolis, som skal gøre hele Greater Copenhagen til et levende laboratorium for intelligent belysning. Albertslund Kommune er én af initiativtagerne til Lighting Metropolis. For nuværende er der over 25 andre demonstrationsprojekter under udvikling i Lighting Metropolis, fra psykiatri, til trafiklys og skoler m.fl.

Lysende intelligent
Det er teknologivirksomheden Cisco og belysningsleverandøren Philips Lighting, der leverer teknologien bag det Intelligente Loft. I en intelligent Power-over-Ethernet (PoE) belysningsløsning, anvendes der LED-armaturer, der er forbundet til bygningens IT-system via et enkelt ethernetkabel, der både leverer strøm og udveksler data.

Dermed minimeres kabelføring ved installation, og der åbnes op for at få nye indsigter i bygningens brug og drift via data fra sensorerne i armaturerne. Der indsamles data, der bl.a. kan give information om lysniveau, energiforbrug, person i og brug af lokalerne samt registrering af udnyttelsesgraden af bygningen også kaldet "space management".

I byggeriet er der desuden lagt stor vægt på intelligent kvalitetsbelysning, da et godt arbejdsmiljø øger medarbejder-tilfredsheden og produktiviteten, begge er blandt andet forudsat af god belysning og fleksibilitet. Netop fleksibiliteten opnås blandt andet ved at brugeren kan tilpasse belysningen efter eget behov via en app.

"Vi går en spændende fremtid i møde hvor vi vil se flere smarte bygninger, der genererer data med værdifuld information. Lys står typisk for ca. 40 % af en bygnings strømforbrug, men ved at skifte til en intelligent LED-løsning med PoE kan man spare op til 80 % i energi samtidig med at man sænker vedligeholdelsesomkostningerne, øger produktiviteten og sidst men ikke mindst optimerer arbejdsmiljøet" siger Astrid Simonsen Joos, CEO for Philips Lighting i Norden og tilføjer:

"Vi er glade for samarbejdet med Cisco, TDC og Albertslund Kommune omkring projektet, som er den første af sin art i Norden."

Digitale partnerskaber for fremtiden
Og glæden omkring samarbejdet er gengældt, for en digital fremtid kræver de rette partnerskaber.

"Cisco har kontinuerligt været en leder inden for teknologidreven innovation, der hjælper os til at bygge en bæredygtig og intelligent fremtid. Det intelligente kontormiljø, som vi har bygget i samarbejde med Albertslund Kommune, TDC og Philips er et verdensklasse-eksempel. En konvergeret løsning bestående af netværksteknologi, elektricitet, lys og det dynamiske input fra brugerne af kontoret har givet os muligheden for at skabe et mere energi-effektivt, levende og tilpasset miljø, som baner vejen for fremtidige løsninger" siger Claus Holm, Regional Sales Manager i Cisco.

TDC Erhverv har installeret løsningen med wifi, videokonferenceudstyr, m.m. og står for den overordnede projektledelse, som skal sikre gennemførelse af projektet med de involverede parter.

"Vi er meget glade for projektet, der peger ind i fremtiden. Det er vigtigt for os at udvikle det digitale Danmark, og et projekt som dette understreger, at en digital fremtid skabes i partnerskab mellem offentlige og private parter. På den måde når vi længst," siger Marina Lønning, der er koncerndirektør i TDC Erhverv.

Det nye digitale loft i Albertslund blev taget i brug i slutningen af 2017.

For yderligere information kontakt:

TDC Group , TDC Presse, 70203510, tdcpresse@tdc.dk

Philips Lighting , PR Manager Anne-Cathrine Tjørnehøj, tlf. 40330806, Anne-Cathrine.Tjornehoj@Philips.com

Cisco Danmark , Senior Marketing & PR Manager Nana Masiero, 40276902, nmasiero@cisco.com

Lighting Metropolis , kommunikationskonsulent, 31347003, peter.liljenberg@gate21.dk

TELMORE: Tag TV 2 Play og HBO Nordic med på ferie i EU9.3.2018 10:00pressemeddelelse

Fra 1. april kan TELMORE Play-kunder tage alle underholdningstjenester med sig i hele EU. Foruden digitalt læsestof og musikindhold bliver det fra den dato også muligt at tage tv- og filmstreamingtjenesterne med sig på mobilen. Der er godt nyt til TELMOREs mange kunder, der har en underholdningspakke. Nye EU-regler sætter 1. april al indhold frit på tværs af de europæiske landegrænser, og det betyder, at TELMOREs Play-kunder fra den dato kan streame indhold fra HBO Nordic, TV 2 Play, CMORE og Min Bio, når de krydser den danske grænse og rejser til et andet EU-land. Skulle man kede sig på sin rejse, så er der altså meget snart rig mulighed for hele familien til at fordrive tiden med bl.a. Badehotellet, Cirkeline, Rasmus Klump, en god blockbuster som Avatar eller lignende. Og det er noget, man har set frem til at kunne give sine kunder: "Det har stået højt på vores ønskeseddel længe, men fordi en del indhold bliver blokeret, så snart man forlader Danmark, har det hidtil ikke være muligt

Nyt digitalt kørekort skal styrke elevernes digitale dannelse1.3.2018 07:29pressemeddelelse

Digitalt samvær fylder enormt meget i skoleelevers hverdag, hvor de sociale medier altid er lige ved hånden. Samtaler, diskussioner og jokes fra klasseværelset fortsætter efter skoletid på Facebook, Snapchat og Instagram. Eleverne er derfor hele tiden i kontakt og følger med i hinandens liv - men når kommunikationen går skævt online, mærkes det også offline. Det bekræftes af en undersøgelse foretaget af Epinion for Danske Skoleelever og TDC Group. Undersøgelsen viser, at 30 pct. af landets ældste skoleelever jævnligt oplever, at der foregår mobning på de sociale medier - og at 47 pct. oplever, at digitale konflikter påvirker fællesskabet i klassen negativt. I samme undersøgelse efterlyser 80 pct. af eleverne undervisning om god tone på nettet. Det er baggrunden for, at TDC Group og Danske Skoleelever præsenterer et nyt digitalt kørekort og undervisningsmateriale tirsdag den 6. marts 2018 på Danmarks Læringsfestival i Bella Center, hvor tusindvis af professionelle fra undervisningsverde