Lys på teater afslører: Er strømmen bæredygtig?

I december sætter Kolding Egnsteater og energikoncernen EWII lys på teater-facaden i bæredygtighedens navn: Lyset skifter farve alt efter om strømmen er bæredygtig eller fossil: Grønt lys betyder bæredygtig strøm og er lyset rødt, så er strømmen fra olie eller gas.

I december måned viser Kolding Egnsteater, om strømmen er bæredygtig eller kommer fra gas, olie eller andet fossilt. En lysinstallation, som teatret har på i forbrugsmåneden december, skifter farve efter strømmen - rød betyder fossil, og grøn - som her - betyder, at strømmen kommer fra vindmøller eller solceller. Foto: Eva Kristensen

På Kolding Egnsteater mener de det alvorligt, når de siger, de går op i grøn omstilling:

I hele december bliver teatret nemlig lyst op af otte spotlights, der skifter farve, alt efter om strømmen i kontakten kommer fra bæredygtige kilder som sol og vind og dermed er ”grøn” – eller om den er ”sort” og kommer fra fossile energikilder.

Det er energiselskabet EWII, der sammen med egnsteatret lancerer en oplysningskampagne om grøn strøm. Teatret tænder for lysinstallationen onsdag d. 1. december.

”Vi vil gerne sætte fokus på, at vi stadig har et stykke vej at gå, før al strømmen er grøn.  Vores opgave imens vi omstiller samfundet til 100 procent vedvarende energi, er at reducere forbruget, når det ikke er grønt,” siger Mette Daugård, der er direktør for Forretningsudvikling, Marketing og Branding i EWII Koncernen.

På teatret er der stor begejstring for den skiftende belysning:

”Vi står midt i en grøn omstilling og som almindelig borger har man måske nogle spørgsmål til alle de ændringer, der sker i ens hverdag. Denne lille oplysningskampagne om grøn strøm er lavet på en lidt skæv måde og kan forhåbentlig være et bidrag til den store, nødvendige samtale om forbrug og energi, som vi er i gang med i Danmark,” lyder det fra Sophie Lauring, direktør på Kolding Egnsteater.

Hun mener, at kulturlivet er oplagte frontløbere på den grønne omstilling:

”Mange kulturinstitutioner bruger store mængder strøm - vi bruger selv meget strøm her i huset, fordi vi har en scene, vi skal belyse og driver store sale, der skal varmes op. Så vi tænker meget over vores strømforbrug, og vil gerne være med til at hjælpe alle vores gæster til at gøre det samme,” siger Sophie Lauring.

Forbrugsvanerne koster dyrt for miljøet

Oplysningskampagnen kører hele december, og det er ikke tilfældigt.

Ifølge data fra elnetselskabet TREFOR El-Net, der er ejet af EWII Koncernen og driver el-nettet i Trekantområdet, er december den måned, hvor der bliver brugt mest strøm. Forbruger stiger støt gennem hele måneden, med lidt ekstra i weekenderne, og peaker på årets største strømsluger: Juleaften.

”I december hygger vi os hjemme, vi bager mere, vi har flere gæster, flere fridage og så vi skruer også godt op for varmen. Vi kan se mønstret i dataene, og det gentager sig år for år,” siger Casper Schmidt, der er teknisk rådgiver i TREFOR El-Net.

Men her kan teknologien hjælpe med at sortere det sorte forbrug fra – uden at give køb på hyggen, forklarer Mette Daugård:

”I samarbejde med iværksætterfirmaet Flexshape har vi udviklet den platform, der styrer lysets farveskifte, og vi laver også forsøg med teknologi til hjemmet, der skal øge opmærksomheden om at forbruge strøm, når den er grøn og ikke sort,” siger hun.

Initiativet på egnsteatret handler i bund og grund om at opfordre forbrugerne til at kigge på egne vaner, siger direktøren. Groft opridset kan man som forbruger selv se, om vinden blæser og solen skinner – her er strømmen formentlig grøn, mens Danmark stadig henter hjælp fra fossile kilder, når det er gråt og vindstille.

”Selvfølgelig skal vi stadig have lov til at spise juleanden 18.30 juleaften, men måske er der noget forbrug, som vi kan skubbe til andre tidspunkter ved at være opmærksom på, hvornår strømmen er grøn. Det fx være, at vi så venter med at starte opvaskemaskinen eller elbilopladningen i stedet,” lyder det lavpraktiske råd fra Mette Daugård.

Mette Daugård, direktør for forretningsudvikling, marketing og branding i EWII Koncernen, på 28 10 72 37
Sophie Lauring, direktør for Kolding Egnsteater, på 27 20 28 92

Grøn erhvervsgruppe til politikere: Ryd op i reguleringsrodet, så energiselskaberne kan udnytte det fulde potentiale på tværs af forsyningerne1.11.2021 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Energi- og ressourceanvendelse fra vedvarende kilder er afgørende for, at Danmark kommer i mål med klimamålene. Men reguleringen området har ofte en silo-effekt. De barrierer skal fjernes, og lovgivningen skal understøtte tværgående løsninger hen over flere sektorer - sådan lyder det fra en bred erhvervsgruppe, der i sidste uge udgav et katalog med 10 hastetiltag med klimagevinster, der kan indløses her og nu.

Grøn erhvervsgruppe: Indfør tilslutningspligt nu27.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmark fyrer for gråspurvene, når industrien mange steder lader overskudsvarme forsvinde op i luften i stedet for at udnytte den – og trods stigende energipriser og ambitioner om grøn omstilling, så går udviklingen imod et endnu større varmespild. Det kan stoppes nu og her, lyder det fra en bred erhvervsgruppe, der i går udgav et katalog over 10 hastetiltag med klimagevinster på den korte bane.