Lynhurtig kenyaner kroner Copenhagen Marathon med ny rekord

Kenya løb med sejrene hos begge køn, da godt 12.000 løbere søndag kæmpede sig igennem det traditionsrige Copenhagen Marathon.
Rodah Chepkorir Tanui vinder Copenhagen Marathon 2023 for kvinderne.

I kvindernes elitefelt blev der fra start sat et højt tempo, og her skulle Rodah Chepkorir Tanui blot bruge 2:23,14 timer på at nå i mål på en solbeskinnet Øster Allé. Det var ikke bare ny løbsrekord, men også den hurtigste maratontid af en kvinde på dansk grund nogensinde.

”Jeg er ikke overrasket over, at jeg kunne løbe så stærkt i dag. Jeg havde forberedt mig godt på løbet, og temposætteren udførte et fremragende arbejde. Så alt var perfekt i dag, selvom det blev lidt for varmt på de sidste kilometer,” lød det fra Tanui, der med tiden forbedrede en fire år gammel personlig rekord.

Med sluttiden 2:09,12 timer forpassede første mand over målstregen, 36-årige Solomon Kirwa, løbsrekorden med sølle 49 sekunder. Det var dog rigeligt til at sikre ham sejren med et lille halvt minuts forspring ned til landsmanden Kenneth Keter.

Aarhusiansk dobbelttriumf
I den indlagte DM-dyst havde Karen Ehrenreich ingen problemer med at forsvare sin titel. Den 38-årige Aarhus 1900-løber leverede således den hurtigste sejrstid ved et DM siden 2003: 2:35,02 timer.

“Under omstændighederne er jeg godt tilfreds, for det var varmt derude i dag. Jeg lagde for hårdt ud under dagens forhold, så de sidste 21 blev det hårdt. Men jeg kom ind i en fornuftig tid, og det er jeg tilfreds med,” siger Karen Ehrenreich.

Hos mændene sled Jacob Sommer Simonsen sig til guldet med tiden 2:14,46 timer og en samlet 9. plads. AGF-løberen lagde særdeles stærkt fra land.

”Min plan var at løbe 2:12 timer. Det gik rigtig godt i starten, men viste sig i det varme vejr at være lige lovlig optimistisk. Jeg havde en krise ved 27 km, men er trods alt tilfreds med sejren,” udtaler løberen, der ved Valencia Marathon i december vil gøre et ambitiøst forsøg på at komme med til OL.

Copenhagen Marathon - resultater

Kvinder
1. Rodah Chepkorir Tanui, Kenya 2:23,14 – løbsrekord
2. Valentina Mateiko, Kenya 2:25,05
3. Philippa Bowden, Storbritannien 2:29,16
9. Karen Ehrenreich, Aarhus 1900 2:35,02 – DM-guld
15. Stine Schønning, NBRO RC 2:45,10 – DM-sølv
17. Kamilla Sofie Vallin, VO2RC 2:46,47 – DM-bronze

Mænd
1. Solomon Kirwa, Kenya 2:09,12
2. Kenneth Keter, Kenya 2:09,41
3. Edwin Kiptoo, Kenya 2:09,51
8. Omar Hassan, AGF 2:14,21 (ikke DM-startberettiget)
9. Jacob Sommer Simonsen, AGF 2:14,46 – DM-guld
13. Rune Bækgaard, AGF2:18,54 – DM-sølv
16. Mark Olsen, Hechmann RC 2:19,44 – DM-bronze

Rodah Chepkorir Tanui vinder Copenhagen Marathon 2023 for kvinderne.
Solomon Kirwa vinder Copenhagen Marathon 2023 for mændene.
Jacob Sommer Simonsen sig til DM-guldet med tiden 2:14,46 timer
Karen Ehrenreich vinder DM i marathon for kvinder.

Information om Sparta Atletik og Løb

Sparta Atletik og Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 1500 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.

Vi står desuden for den tekniske afvikling af store events såsom Royal Run, Tour de France Grand Départ og VM Halvmaraton i 2014.

Sparta Atletik og Løb er baseret ved Østerbro Stadion. Her driver vi Danmarks største atletiklub båret af et passionerede trænerstab og et inspirerende træningsmiljø fra børnenes sandkassehold til det højeste internationale eliteniveau.

I vores løbeafdeling tilbyder vi daglig løbetræning på mere end 20 forskellige træningshold. Her mødes, trænes og inspireres løbere på alle distancer og alle niveauer – fra nybegynderen og den sociale motionsløber til Danmarks allerhurtigste løbere.