Lyngby-elevers miljøvenlige ide skal dyste mod de bedste i landet

Mix kreativitet, nysgerrighed og en god portion innovation. Så får du konkrete bud på løsninger til fremtidens udfordringer serveret direkte af tusindvis af elever. Over 12.000 elever er i år med i opfinderkonkurrencen Projekt Edison, som Fonden for Entreprenørskab står bag i samarbejde med LB Forsikring. I år har alle eleverne arbejdet med temaet ”Min hverdag i fremtiden”, og det er der kommet tusindvis af innovative ideer ud af - også i Lyngby-Taarbæk.
Teamet VINK fra Fuglsanggårdsskolen

Kreativiteten har boblet og ideerne fået frit flow, mens eleverne i 6. klasse på Fuglsanggårdsskolen har knoklet med at finde på gode ideer og nytænke løsninger. For hvordan ser hverdagen ud i fremtiden, og hvilke udfordringer giver det?

Plastikaffald er et stort miljøproblem, og den problematik har fire ambitiøse elever kaster sig over. De vil indsamle og genbruge plastikaffald fra havene til at lave miljøvenlige borde og stole ud af genbrugsplastik og bambus til det offentlige rum. Teamet bag VINK er Victoria Amorøe, Isabella Clemmensen, Natalie Larsen og Katinka Elund Pihl fra Fuglsanggårdsskolen, og de er billedet på, at mange af deltagerne i Projekt Edison i år netop har fokuseret på miljø, klima og de udfordringer der er på området både nu og i fremtiden.

- Vi har tænkt meget på, at der ligger meget plastik i havene, og vi vil gerne gøre noget godt for klimaet og miljøet. Vi håber virkelig meget, at vi kan arbejde videre med vores ide, for det har været rigtig hyggeligt og sjovt. Og vi føler, at hvis det kan komme videre og blive et færdigt produkt som kan komme ud i butikkerne, så føler vi, at det vil kunne ændre virkelig meget i forhold til CO2 og sådan noget, fortæller Katinka og Isabella fra gruppen VINK.

De fire piger vandt den lokale finale i Projekt Edison den 2. oktober og har siden knoklet for at være klar til landsfinalen den 19. november, hvor de skal dyste mod de bedste hold fra resten af landet. Og deres lærer Nina Sølverblad Andersen, har også været glad for forløbet:

- Projektet har været rigtig godt, og eleverne har været meget begejstrede for det. På vores årgang har vi brugt en hel uge på det. Til en anden gang kan vi bedre forestille os at køre forløbet over længere tid, på den måde kan eleverne bedre nå at reflektere over emnet, siger Nina Sølverblad Andersen.

Ud over de fire piger, så har 12.000 andre elever landet over også været med i Projekt Edison i år. Og hele 33 hold fra Region Hovedstaden har kvalificeret sig til finalen, bl.a. fra Gentofte, København og Ballerup.

Stor kreativitet og masser af energi

Fonden for Entreprenørskab er gået sammen med LB Forsikring om dette års Projekt Edison, hvor temaet er ”Din hverdag i fremtiden”. Projekt Edison, som er en opfinderkonkurrence og undervisningsforløb, giver eleverne mulighed for at prøve kræfter med innovative læringsprocesser i både teori og praksis.

- Vi er med i Projekt Edison, fordi vi gerne vil være med til at udfordre børn og unge kreativt, og give dem nye værktøjer til at tackle anderledes problemstillinger. Det er en del af vores DNA i LB Forsikring. For at vi lykkes som virksomhed, skal vi kunne se fremtidens udfordringer og løsninger meget tidligt. Vi arbejder dagligt med at finde nye løsninger, der skal reducere de bekymringer, vi oplever i dag og i fremtiden vil vi gerne eliminere skader helt, så jeg er meget spændt på, hvilke ideer og løsninger eleverne kommer med. Vi regner helt sikkert med, at vi kan lære noget af dem, siger Mikkel Klausen, CSR-chef i LB Forsikring og medlem af dommerkomiteen.

Klar, parat, finalepitch

Gruppen VINK er nu klar til den store landsfinale den 19. november. Finalen er en del af Danish Entrepreneurship Festival, og her skal ca. op mod 200 Projekt Edison-hold pitche deres ideer online for en række dommere, som bl.a. tæller er farne erhvervsfolk og iværksættere. Det hele kulminerer i et awardshow, hvor de bedste tre hold kåres. Finaleshowet livestreames den 19. november og er åbent for alle.

Kontakt:

Nina Sølverblad Andersen, lærer, Fuglsanggårdsskolen, nina3867@ltkedu.dk, 28300295

Berit Bader Lemming, Pressekonsulent, Fonden for Entreprenørskab, berit@ffefonden.dk, 31753481

Teamet VINK fra Fuglsanggårdsskolen
VINK
Prototype af VINKs ide
I proces med at finde på en god ide

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet. Læs mere på www.ffe-ye.dk

Om LB Forsikring
LB Forsikring er et medlemsejet forsikringsselskab. Med lidt over 400.000 medlemmer er LB Forsikring i dag det 3. største forsikringsselskab til private. LB Forsikring består af forsikringsgrupperne: Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring, Runa Forsikring og LB Forsikring til PFA. Læs mere på www.lbforsikring.dk.