ITD - International Transport Danmark

Lynetteholmen kan blive katalysator for grøn omstilling af tung transport

Anlæggelsen af den helt nye ø Lynetteholmen ud for København indebærer en gigantisk transportopgave, som danske vognmænd er klar til at løfte – også hvis det skal ske grønt og klimavenligt.

Et bredt flertal i Folketinget har i dag vedtaget en historisk lov om anlæggelsen af en helt ny bydel midt i Københavns Havn, der kan stormflodssikre byen fra nord, og som skaber plads til ca. 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser. Bydelen bliver anlagt som en ø og får navnet Lynetteholmen. Selve anlæggelsen af øen er et gigantisk projekt. Øen kommer til at blive på 2,8 kvadratkilometer, hvad der svarer til knap 400 fodboldbaner, og vil på sigt rumme op til tre millioner kvadratmeter bolig og erhvervslokaler.

I alt forventer man at skulle transportere 80 millioner ton jord til anlæggelsen af Lynetteholmen. Udgangspunktet er, at jorden transporteres på lastbiler og uanset kravene, vil danske vognmænd være klar til at levere den løsning, der efterspørges.

- Der er grund til at lykønske både København og politikerne med den visionære beslutning om at anlægge en helt ny bydel til 35.000 mennesker. Det er historisk, og vores medlemmer står klar til at bistå med den gigantiske opgave, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

Anlæggelsen kommer til at strække sig over årtier og har dermed også mulighed for at præge transportbranchens omstilling til mere grøn og klimavenlig transport. Det kan ske ved gradvist at sætte stadig mere fokus på klimavenlig transport i udbuddene af transportopgaverne.

- Vores medlemmer vil gerne den grønne omstilling, men vi kan ikke klare det alene. Vi har behov for, at der rent faktisk er nogen, der efterspørger mere klimavenlig transport og har viljen til at betale merudgiften. Her er Lynetteholmen interessant, for det offentlige kan gå ind og vise, at klimavenlig transport nok er dyrere, men til gengæld også prisen værd, siger Carina Christensen.

Vælger man en løsning, hvor jordtransporten skal foregå på el-lastbiler, vil det kræve 57 procent flere lastbiler, da hver enkelt el-lastbil med den nuværende teknologi kan fragte mindre jord per transport. Der er altså både fordele og ulemper ved at benytte sig af nulemissionskøretøjer.

- El-lastbiler vil for eksempel fjerne CO2-udledningen og reducere støjen, men koster til gengæld mere og medfører flere ture. Det er vigtigt, at politikerne får et godt og oplyst grundlag at træffe beslutninger på – også når det drejer sig om transport. Groft sagt kan vi jo levere præcis den løsning, man måtte ønske sig, men man skal være opmærksom på, at det har nogle medfødte konsekvenser, før man træffer valget, siger Carina Christensen, der opfordrer politikerne til at inddrage branchen i udformningen af de kommende udbud.

- Anlæggelsen af Lynetteholmen har potentialet til at blive en god katalysator for den grønne omstilling af den tunge transport, netop fordi projektet er så stort og strækker sig over så mange år. Det, vil vi gerne medvirke til, sker på den bedst mulige måde, siger Carina Christensen.

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.