Aarhus Universitet: Arts

Lyden må ikke overhøres i medieforskningen

Del
Der er skyllet en lydbølge ind over det danske og internationale medielandskab de seneste år i form af podcasts, digitale lydbøger, lydaviser og sågar afslapnings- og helseapps. Derfor var der heller ingen tvivl hos juryen hos forlaget Samfundslitteratur, at vinderen af Lærebogsprisen 2020 skulle gå til lektor Iben Have fra Aarhus Universitet med bogforslaget: ”Analyse af lydmedier”.

Hvis det skulle være helt rigtigt, så burde dette interview måske have været en podcast. De digitale lydmedier har de seneste år vist sig at være det foretrukne medie hos det moderne menneske. Hvorfor lydmedierne er blevet så populære, spurgte vi den nyudklækkede prisvinder lektor Iben Have om. Hun har netop vundet Danmarks største faglitterære bogpris fra forlaget Samfundslitteratur, der hvert år uddeler 100.000 kr. til undervisere og forskere, der leverer et forslag til en lærebog til de videregående uddannelser, som er nytænkende, originalt og som bidrager til at udvide lærebogsmarkedet.

Hvorfor mangler denne lærebog på bogreolen?

-Verden over har alle aldersgrupper fået ørerne op for digitale lydbøger, lydaviser og helsebringende lydapplikationer. Der eksisterer en lang tradition for analyse af sprog og visuelle udtryk i medievidenskaben. Der er derfor en risiko for, at lyden overhøres både i forskningen, i undervisningen og i de studerendes eksamensopgaver. De digitale lydmediers udbredelse har skabt en ny situation, hvor undervisning i medieanalyse ikke længere kan sidde lydmedierne overhørig. Tiden er derfor moden til at introducere en lærebog, der giver mulighed for at analysere lydligt indhold på linje med billeder og ord, når der undervises i medietekstanalyse på de videregående uddannelser.”

Hvorfor er lydmedier blevet så populære?

-Digitale lydmedier, som kan streames fra vores smartphone 24/7, passer utroligt godt ind i moderne, travle menneskers hverdag, hvor man også gerne vil underholdes på en intelligent måde af taleindhold. De er mobile og fleksible, og fordi de sætter øjne og kroppen fri, kan de anvendes, mens vi får udrettet andre gøremål – fx motion, rengøring, transport etc.

-Jeg har som lydmedieforsker fulgt udviklingen af digitale lydmedier tæt, siden jeg begyndte at forske i digitale lydbøger i 2012. Jeg har observeret, hvordan traditionelle skrevne og trykte medier såsom bøger, aviser, breve, noter og tekstbeskeder i disse år oplever en overraskende (også for medieindustrien) popularitet som lyd-versioner.

Allerede godt en måned efter den digitale avis Zetland begyndte at udkomme på lyd i sommeren 2018 lå størstedelen af abonnenternes forbrug på lydversionen, og der har det ligget lige siden. Og i forlagsbranchen troede man, at e-bøger ville revolutionere bogbranchen, men det blev i stedet den digitale lydbog, der viste sig som den store vinder. De digitale lydbøger har verden over for længst overhalet e-bøgerne i bibliotekernes udlån og i boghandlernes styksalg. Podcast er især populært blandt de unge. Mine studerende taler entusiastisk om podcast, men anvender ikke længere ordet radio, selvom det indhold, de omtaler, oprindeligt er produceret som flow-radio.

 Hvem henvender bogen sig til?

-Bogen henvender sig især til studerende og undervisere på de videregående medie- og kommunikationsuddannelser, men kan også̊ anvendes på højskoler og gymnasier og af andre, der interesserer sig for digitale lydmedier. Formålet er at få læseren til at åbne ørerne og blive en analytisk opmærksom lytter, der får en rigere oplevelse og bliver en bedre tekstanalytiker.

Studerende på de videregående uddannelser kan se frem til at få bogen i hænderne i foråret 2022.

Om prisen

Lærebogsprisen er Danmarks største faglitterære bogpris på 100.000 kroner. Prisen blev første gang uddelt i 2005. Prisen gives til undervisere og forskere for et velformidlet og gennemtænkt forslag til en lærebog til de videregående uddannelser, der er nytænkende, originalt, solidt, dækker et væsentligt fagligt emne eller på andre måder bidrager til at udvide lærebogsmarkedet.

Til prisoverrækkelsen uddeles i år også en særpris på 25.000 kr. og den går til Ayoe Quist Henkel, der er ansat ved VIA UC, men som også er tilknyttet et forskningsprojekt på Aarhus Universitet: "Reading Between Media." Hun modtager prisen for lærebogsforslaget Mellemværender. Børnelitteratur og litteraturdidaktik i en medietid.

Læs mere om prisen på: samfundslitteratur.dk/lærebogsprisen

Nøgleord

Kontakter

Lektor Iben Have
Mail: ibenhave@cc.au.dk
Mobil:41440047

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye