Lundbeckfonden øger kendskab til hjernepris med kampagne

Del

The Brain Prize er verdens største hjerneforskningspris. Lundbeckfonden står bag og har gjort det i over 10 år. Nu skal prisen skabe stolthed blandt danskerne.

Hvor The Brain Prize er ganske veletableret i forskningskredse i ind- og udland, har undersøgelser vist, at kun få danskere kender til prisen og dens historie. Det skal en reklamekampagne nu være med til at ændre på.

”Vi ønsker at dele vores stolthed over, at verdens største pris for hjerneforskning er dansk. Og det er ikke bare et reklamestunt. Det er hjerteblod for Lundbeckfonden. Med prisen hylder vi de forskere, der har dedikeret deres karriere til hjernen. Det er deres passion og dedikation, der giver os andre et dybere kendskab til hjernens mysterier og som i sidste ende vil føre til bedre behandlinger af sygdomme, som i dag hverken kan behandles eller kureres,” siger Lene Skole, CEO i Lundbeckfonden.

Hjernesygdomme udgør en stor byrde for samfundet – for slet ikke at tale om patienterne og deres pårørende. Hjernesygdomme koster Danmark mindst 100 mia. kr. om året i direkte og indirekte omkostninger. Et konservativt estimat, der fremgår af en kortlægning af samfundsomkostningerne til hjernesygdomme i Danmark, udført af forskere på Aarhus Universitet.

Derfor er det vigtigt, at forskning i hjernen får både opmærksomhed og prioritet. The Brain Prize er et værktøj i Lundbeckfondens bestræbelser på at skabe opmærksomhed om, hvor vigtig hjernen er, hvor vigtigt det er at passe på den, og hvor vigtigt det er at skabe mere viden om den.

”Dansk hjerneforskning skal være med i kapløbet om at finde løsninger på verdens store udfordringer med hjernesygdomme. Udfordringer, der vokser i takt med at vi bliver ældre, men som også ses i et stigende antal unge med psykiatriske lidelser. Derfor har vi i Lundbeckfonden et mål at løfte Danmark op blandt verdens førende hjerneforskningsnationer,” siger Lene Skole.

Lundbeckfonden uddeler hvert år over 500 mio. kr. til sundhedsvidenskabelig forskning på danske universiteter. Langt størstedelen er målrettet forskning i hjernen og hjernerelaterede områder.

Vinderne af The Brain Prize 2021 bliver afsløret torsdag den 4. marts kl. 16.15 ved en online-begivenhed på Lundbeckfondens hjemmeside. 

Reklamekampagnen kører i uge 8 og 9 på Tv2News, i alle større dagblade, på sociale medier og udvalgte udendørs reklamepladser, som fx. ved Lyngbyvejen i København. Det er reklamebureauet MENSCH, der står bag kampagnen.

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Lundbeckfonden

Lundbeckfonden
Scherfigsvej 7
2100 Copenhagen

http://www.lundbeckfonden.com

Følg pressemeddelelser fra Lundbeckfonden

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.