Luksusfirma bag Saint Laurent, Gucci og Balenciaga dropper pels for altid

Modekonglomeratet Kering Group har netop annonceret, at samtlige af dens 13 brands fremover ikke vil benytte pels fra dyr. Dyreværnsorganisationen Anima jubler over beslutningen og kalder den for endnu et bevis på, at pels er passé.

I pressemeddelelsen fra Kering Group lægger direktør François-Henri Pinault ikke skjul på, at beslutningen skyldes hensynet til dyrevelfærd:

"Når det gælder dyrevelfærd, har vores gruppe altid vist sin villighed til at forbedre praksis i vores leverandørkæde og i luksussektoren i almindelighed. Tiden er nu inde til at gå et skridt videre og stoppe brugen af pels i alle vores kollektioner”, udtaler François-Henri Pinault.

Ifølge Anima er Kerings beslutning det seneste eksempel på en klar tendens, nemlig at pels ikke hører fremtiden til. Organisationen håber, at ikke mindst danske politikere vil notere sig nyheden:

“Mens danske politikere i ramme alvor diskuterer, om vi igen skal have minkavl i Danmark fra næste år, er tendensen ude i verden helt klar: pels er passé. Og heldigvis for det, for pelsfarme, hvor dyr holdes indespærret i små trådbure uden mulighed for at udleve deres naturlige adfærd er pr definition lig med dårlig dyrevelfærd”, udtaler Joh vinding, direktør hos Anima.

Pelsfri fra 2022
Kerings politik vil gælde fra efterårskollektionen 2022 og omfatter mærkerne: Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, DoDo, Qeelin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux og Kering Eyewear.

Gruppen er en dominerende kraft i international mode, og havde i 2020 38.000 ansatte samt en omsætning på 13,1 milliarder euro.

Anima har gennem flere år drevet kampagner for pelsfri mode, og var i 2017 med til at annoncere Guccis pelsfri politik. Siden da har mange luksusmærker valgt samme vej og bl.a. Chanel, Burberry, Versace og Prada og har vendt pels ryggen.

“Kerings beslutning er helt fantastisk, og det står nu fuldstændig klart, at der ingen fremtid er for pels. Jeg tror mange modefirmaer nu vil tage konsekvensen, og vi kan se frem til, at moden bliver dyrevenlig og pelsfri” siger Joh Vinding.