Lovliggørelse har gjort CBD-produkter mere populære

Efter CBD-produkter i 2018 blev legaliseret i Danmark, bruger flere og flere danskere nu CBD-produkterne. Produkterne fås i mange varianter, der virker på forskellige måder.

Folketinget vedtog i 2018, at der godt må sælges cannabis-produkter i Danmark, selvom de indeholder en lille mængde af det euforiserende stof THC. Det betyder, at danske forbrugere har fået mulighed for at bruge produkter, som indeholder CBD, uden man forbryder sig mod loven om euforiserende stoffer.

Betingelsen er dog, at det såkaldte THC-indhold ikke overstiger 0,2 procent. Produkter som indeholder mere end 0,2 procent THC er i strid med loven om euforiserende stoffer.

Siden de omdiskuterede CBD-produkter blev godkendt i Danmark, er det blevet et populært middel. Derfor findes der i dag mange forskellige produkter med CBD, som kan bruges forskellige steder på kroppen.

CBD bliver indtaget på forskellige måder

CBD kan indtages på mange forskellige måder, og derfor findes det også som mange forskellige produkter. Den nok mest kendte form er som dråber, man placerer under tungen og herefter synker. Her får man en effekt af CBD efter 15-30 minutter, som spreder sig i hele kroppen. Effekten varer i 4-5 timer. Hvis du inhalerer CBD gennem rygning, får du effekten allerede efter 5-10 minutter. Her bruger man en mindre dosering, som typisk varer i 1-2 timer.

Der findes også en række cremer, som er lavet til behandling på særligt udvalgte steder af kroppen. Det betyder, at cremen ikke påvirker hele kroppen, men kun det sted, hvor du har smurt cremen på.

Canabis uden en euforiserende effekt

Nogle folk kan have den fejlagtige antagelse, at CBD-produkter kan gøre brugerne skæve, ligesom hvis man ryger hash. Men selvom CBD-olie bliver udvundet af cannabis-planten, har det ikke den samme euforiserende effekt som hash.

THC er et psykoaktivt stof, som giver den euforiserende effekt, der eksempelvis gør en skæv, når man bruger hash. CBD er et andet stof i cannabis-planten, som man kan isolere. Derfor bliver man ikke skæv af at bruge CBD-produkter, hvor mængden af THC ikke overstiger 0,2 procent.

CBD forskning hos Doc24.dk har vist, at man kan opnå de effekter, som man kender fra cannabis, selvom der ikke er tilsat THC. Det betyder, at man kan få effekten fra cannabis, uden at man bliver euforiseret.

Forsøgsordning sat i gang

CBD-produkter bliver i dag brugt til mange formål, hvor man mener, at stoffet kan have en effekt. Men virkningen af canabis er stadig omdiskuteret, og i mange tilfælde mangler der forskning, som kan bekræfte formodningerne. Ifølge sundhed.dk er den bedste effekt, som man kan dokumentere fra produkter med CBD, at de har en effekt på nervesmerter. Men yderligere effekter af cannabisholdige produkter er endnu ikke ordentligt undersøgt. Problemet er, at der ikke er lavet tilpas store studier, som kan dokumentere, at eksempelvis CBD-olie har en effekt mod kroniske smerter.

I øjeblikket er der en forsøgsordning i gang for at se, hvor læger kan ordinere medicinsk cannabis for at se, om det har en gavnlig effekt for patienter, hvis anden smertestillende medicin ikke har en ønsket effekt.

Lea Christensen

Mail: info@doc24.dk

Information om MX Press

MX Press
Marielundvej 46
2730 Herlev

MX Press er et mindre nyhedsmedie fra mediehuset KH MEDIA.

Følg pressemeddelelser fra MX Press

Flere pressemeddelelser fra MX Press

Virksomheder bør ændre deres sociale medier strategier for kommende kulturelle begivenheder23.5.2023 13:37:36 CEST | Pressemeddelelse

I dag er sociale medier en vigtig del af markedsføringen for de fleste virksomheder. Den stadigt voksende popularitet af sociale medier gør det nødvendigt for virksomheder at have en tilstedeværelse på de sociale platforme for at nå ud til et bredere publikum - sociale medier er alfa og omega når virksomheder skal ses. Sociale medier eller populært kaldet SoMe er uundgåeligt, og der findes efterhånden kun få mennesker, der ikke har en eller anden form for social medie profil. Bør virksomhederne derfor tilpasse deres sociale medier strategier i forhold til kommende kulturelle begivenheder for at vise deres aktualitet? Denne pressemeddelelse vil undersøge spørgsmålet nærmere.

Ure bliver i højere grad investeringsobjekter29.6.2022 07:42:15 CEST | Pressemeddelelse

Det er langt fra alles kop te at investere i aktier. Ved aktiehandel er der som oftest en høj risiko forbundet med at handle aktier. At have sine penge i banken er heller ikke en god idé, da penge i banken bliver opslugt af inflation. Med andre ord bliver dine penge mindre og mindre værd ved at stå i banken. Der er heldigvis alternativer til investering i aktier, så dine penge kan vokse sig større med en lav risiko.

LejBoliger.dk ændrer strategi og bliver til BoligZonen.dk14.2.2022 13:18:05 CET | Pressemeddelelse

BoligZonen er et gammelt navn, som tidligere har været ejet og drevet af Berlingske Media, som et af de største boligsites i Danmark. Nu skal det opnå nye højder med en konstellation inden for lejeboliger, funktioner og viden herom. Navneændringen har været noget tid undervejs. Vi har hele tiden vist at navnet BoligZonen ville favne præcis den strategi og genkendelighed vi ønsker for vores boligportal i Danmark og som symboliserer den rejse vi er på.

Smykker til mænd er mere populære end nogensinde28.10.2021 10:12:09 CEST | Pressemeddelelse

Danske mænd går ikke kun op i deres tøj og hår. De går også op i deres smykker. Den store interesse for at købe og kombinere de helt rette smykker fra mændenes side kan mærkes hos Marjoe, der netop sælger herresmykker. Her mærkes der en støt stigende efterspørgsel på alt fra armbånd og halskæder til ringe og øresmykker. Interessen mærkes ikke blot fra de unge mænd, men også fra de mere modne mænd, der har fået øjnene op for, at smykker kan bruges til at sætte prikken over i’et på ethvert outfit.