Lovændring skal give plads til ekstra lange lastbiler
I løbet af 2024 kan ekstra lange lastbiler blive dagligdagen på udvalgte danske motorveje. Lastbilerne med dobbelttrailere kan være op til 34 meter i længden og har en vægt på op til 72 ton. Det er besluttet i Infrastrukturplan 2035 at igangsætte en forsøgsordning med dobbelttrailere, der kan transportere mere gods per lastbil. I første omgang skal dobbelttrailerne køre på et forsøgsvejnet mellem Aarhus og Høje-Taastrup, og det undersøges også, om strækningen kan forlænges til Sverige via Øresundsbroen samt til den dansk-tyske grænse.
- Store lastbiler kan fragte mere gods til gavn for klima og vognmændene. På den måde kan vi udnytte vores infrastruktur bedre og endda mindske trængsel. Det gavner os alle, og derfor er det også mit håb og min ambition, at denne forsøgsordning giver gode resultater, og at forsøget kan udvides til flere vejstrækninger, siger transportminister Thomas Danielsen.
Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen har i 2021 udarbejdet en analyse om dobbelttrailere, som blandt andet havde til formål at fastlægge de nødvendige ombygninger for at trafiksikkerheden kan opretholdes. I udpegning af forsøgsstrækningerne er der gennemført en trafiksikkerhedsmæssig screening for at sikre trafiksikkerheden. Som forberedelse til forsøget er der afsat penge til at gennemføre ombygninger bl.a. af hensyn til trafiksikkerheden på det udvalgte vejnet.
Forsøgsordningen med dobbelttrailere kræver en ændring af færdselsloven, således at det bliver tilladt at tilkoble mere end to påhængskøretøjer. Det er denne lovændring, der nu sendes i høring. Ud over lovændringen kræver forsøget også en opdatering af tekniske krav til køretøjer, samt en afgrænsning af det vejnet, som kan anvendes inden for forsøgsordningen. Dette vil ske ved bekendtgørelser udstedt af Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen.
Fakta
- Der har siden 2008 været en forsøgsordning med såkaldte modulvogntog, som løber ind til 2030. Modulvogntog kan køre på et særligt godkendt vejnet og er op til 25,25 meter lange og kan veje op til 60 ton.
- Lovforslaget om dobbelttrailere forventes at træde i kraft 1. januar 2024. Bekendtgørelserne træder i kraft i løbet af første halvår 2024.
- Forsøget med dobbelttrailere forventes påbegyndt i første halvår af 2024. Forsøgsordningen vil løbe i 5 år hvorefter den evalueres.
Nøgleord
Information om Transportministeriet
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
Strandsurfing-sæsonen bliver reddet9.4.2025 15:19:37 CEST | Pressemeddelelse
Med ny bekendtgørelse vil transportminister Thomas Danielsen lovliggøre vinddrevne køretøjer på udvalgte danske strande.
570 millioner til grøn omstilling af vejgodstransporten9.4.2025 07:02:40 CEST | Pressemeddelelse
Aftalepartierne bag Grøn Fond har besluttet at udmønte 425 millioner kroner til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur samt 145 millioner kroner til tiltag, der vil gøre konventionelle lastbiler markant mere effektive.
Tungere lastbiler giver milliongevinster8.4.2025 07:00:37 CEST | Pressemeddelelse
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse tillades på danske veje7.4.2025 11:01:30 CEST | Pressemeddelelse
Mindre vindmodstand på modulvogntog kan reducere energiforbruget med cirka fem procent og dermed reducere udledningen af CO2. Derfor vil op til 30 centimeter længere førerhuse blive tilladt i forsøgsordningen med modulvogntog.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum