Louis Nielsen: ”Vi har åbent” - regler for Coronapas forvirrer kunderne

Det står ikke klart for danskerne, hvornår de skal have Coronapas. Hos optikerkæden Louis Nielsen er der ikke krav om Coronapas, men mange kunder tror det, og derfor misser de deres synstest. Generelt er Coronapas ikke nødvendigt for behandlinger i sundhedssektoren.
– Som sundhedsprofession er vi en af de virksomheder, hvor der ikke er krav om Coronapas, siger Kristian Mortensen, der er kommunikationschef i Louis Nielsen (i midten med blå skjorte)

Coronapasset er blevet en del af danskernes hverdag og adgangsbilletten til store dele af den nye genåbning af samfundet, men hvornår skal du have det og hvornår skal du ikke?

Det kan være svært at navigere i, og præcist dét oplever optikerkæden Louis Nielsen. Optikerkæden er en del af sundhedssektoren, og derfor er Coronapas ikke et krav for besøg i butikken.

Louis Nielsen, oplever i takt med genåbningen et stigende pres på deres kundeservice og i butikkerne fra kunder, der fejlagtigt tror, at det nye Coronapas er nødvendigt for at komme til optikeren.

– Som sundhedsprofession er vi en af de virksomheder, hvor der ikke er krav om Coronapas, og derfor kan man fortsat besøge os, hvis blot du bærer mundbind og er symptomfri, siger Kristian Mortensen, der er kommunikationschef i Louis Nielsen.

Louis Nielsen har oplevet, at kunder har aflyst tider eller helt blevet væk, fordi de ikke havde styr på Coronapasset inden besøget.

- Jeg har talt med flere kolleger i butikkerne, som fortæller, at kunder har aflyst deres tid til synstest, fordi de troede, at de skulle have styr på deres Coronapas, og en del kunder har ringet til vores kundeservice og aflyst deres tider af samme grund, fortæller han og fortsætter.

– Set fra et sundhedsfagligt synspunkt er det uhensigtsmæssigt, hvis vores kunder dropper en synstest, fordi de tror, der skal et Coronapas til. Synstest er en vigtig afgørende del af ens øjensundhed, så det er skidt, hvis de bliver aflyst pga. ren og skær forvirring, fortæller Kristian Mortensen og fortsætter.

Optikere er en blandt de aktører på sundhedsområdet, hvor Coronapasset ikke er nødvendigt. Det samme gælder for et besøg hos lægen, fysioterapeuten og tandlægen.

Og kunderne kan trygt besøg Louis Nielsen, påpeger Kristian Mortensen.

- Vi har holdt åbent det meste af corona ligesom vores øvrige kolleger i sundhedssektoren, og vi har stor erfaring med at sikre vores kunders tryghed. Vi følger myndighedernes retningslinjer for smittebegrænsning, og vores kundeundersøgelser viser da også, at kunder, der har besøgt butikkerne i corona-perioden, føler sig trygge hele vejen igennem, siger Kristian Mortensen.

Ingen Coronapas i sundhedssektoren

Selvom det meste af landet lige nu er underlagt reglerne om det nye Coronapas, gælder dette ikke væsentlige aktører i sundhedssektoren, som:

• Læge
  • Fysioterapeut