LOUD har leveret 20 procent mere public service-indhold end krævet

LOUD har afleveret sin første public service-redegørelse til Radio- og tv-nævnet. Den viser blandt andet, at LOUD har sendt langt mere end krævet i sendetilladelsen.

Danmarks nyeste radiokanal har været flittig i sine første ni måneder. Public service-redegørelsen, der dækker perioden 1. april 2020 til 31. december 2020, viser blandt andet, at medarbejderne på LOUD har sendt 108 timers nyproduceret radio om ugen. Sendetilladelsens krav er 90 timer.

”Jeg er glad for det, vi har bedrevet de seneste ni måneder. Siden vi gik i luften, har vi arbejdet benhårdt på at leve op til kravene i sendetilladelsen, og jeg er meget stolt af den dedikerede indsats, medarbejderne har lagt for dagen,” siger Ann Lykke Davidsen, programdirektør for LOUD.

Opgørelsen er en del af den public service-redegørelse, som alle public service-leverandører skal lave en gang om året. Formålet med redegørelsen er at dokumentere, hvordan LOUD lever op til kravene i sendetilladelsen – en sendetilladelse, der ikke stiller krav til antallet af lyttere.

”Vi har afleveret en 800 siders lang redegørelse for LOUDs programvirksomhed i 2020. Det skyldes dels, at vi har meget detaljerede krav til, hvad vi skal levere, og dels at vi har et ønske om at være meget grundige med vores dokumentation,” siger Ann Lykke Davidsen og fortsætter:

”Vi er selv fuldt tilfredse med resultatet af redegørelsen, når man tager i betragtning, hvilket vanvittigt år det har været for verden, for Danmark og dermed også for os på LOUD.”

I sidste ende er det op til Radio- og tv-nævnet at komme med deres vurdering af LOUDs public service-redegørelse. Den forventes først at komme i slutningen af september.

”Vi er selvfølgelig spændte på, hvad nævnet finder frem til. Specielt fordi det er første gang, og fordi vi har gjort os meget umage med at redegøre så grundigt og korrekt som muligt for de valg og beslutninger, vi har truffet. Når det er sagt, har jeg ro i maven i forhold til, hvad vi har leveret,” siger Ann Lykke Davidsen.

Redegørelsen kan læses af alle interesserede på loud.land og hos Slots- og Kulturstyrelsen i morgen mandag den 3. maj 2021.