Lørdag indvier Silkeborg Kommune og Cyklistforbundet ny cykellegebane i Kellerup

Med den nye højkvalitetsbane får kommunens børn et sted, hvor de kan lege sig til at blive sikker på cyklen. Cyklistforbundet glæder sig over, at man i Silkeborg vælger at sikre børn de gode cykeloplevelser, der vil være med til at gøre dem til sikre og glade børnecyklister.
På den nye cykellegebane kan børn have det sjovt og med leg og sjove udfordringer få basale cykelfærdigheder som at holde balancen, starte/bremse eller tage en hånd af styret ind på rygraden.

- At blive sikker på en cykel kommer ikke af sig selv. Det skal trænes, og det kan børn på en cykellegebane. Banen er bygget op, så børnene via leg og sjove udfordringer træner basale cykelfærdigheder som at holde balancen, starte/bremse eller tage en hånd af styret. Den slags skal sidde på rygraden, før man som barn er sikker nok til at kunne øve sig i at cykle i trafikken, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Børn kan bruge den nye bane sammen med pædagoger, lærere og forældre, og større børn kan selv besøge på banen og lege med kammeraterne.

Klaus Bondam håber, at banen i Kellerup vil skabe masser af cykelglæde og få flere børn op på cyklen:

- Det giver børn frihed, oplevelser, selvtillid og selvstændighed at kunne cykle til skole, venner og fritidsaktiviteter. Daglig motion i form af gode cykelture giver også sunde børn, der lærer bedre i skolen. Så der er al mulig grund til at glæde sig over, at man i Silkeborg Kommune prioriterer at styrke børnecyklingen og at få cykling ind i børns liv så tidligt som muligt, siger Klaus Bondam.

Banen i Silkeborg bliver en del af Silkeborg Kommunes nye aktivitetspark Arena Parken i Kjellerup, Parken indvies med et dagarrangement lørdag den 25. august kl. 9-14.30, hvor alle kan prøve nye og anderledes motionsformer.

Den nye cykellegebane er en af de ni høj-kvalitets cykellegebaner, som i et tæt samarbejde mellem Cyklistforbundet, Nordea-fonden og den lokale kommune anlægges i ni kommuner over hele landet.

Der er foreløbig åbnet baner i Aabenraa, Aalborg, Odsherred, Varde, Guldborgsund. De sidste baner åbner i Nyborg, Kolding og Høje Taastrup.

Kommunerne finansierer selv minimum halvdelen af banens pris, mens Cyklistforbundet med støtte fra Nordea-fonden har tildelt kommunerne 500.000 kr. til projektet.

TID OG STED

25. august 2018 kl. 9-14:30 ve Arena Midt, Hasselvej 15, 8620 Kjellerup

Kl. 10 er der cykellege for de mindste på den nye cykellegebane

Kl. 14: Indvielse med taler af

• Johan Brødsgaard, formand for Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget i Silkeborg Kommune
  • Jens Peter Hansen, medlem af Cyklistforbundets hovedbestyrelse og formand i Cyklistforbundets lokalafdeling i Randers

Jens Peter Hansen, medlem af Cyklistforbundets hovedbestyrelse og formand i Cyklistforbundets lokalafdeling i Randers, mobil 2448 1604

At kunne cykle giver frihed, glæde og oplevelser. Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sundere og mere bæredygtig verden med cyklen som løftestang. Op mod 300.000 børn og voksne deltager årligt i vores aktiviteter. Vi har lokalafdelinger og repræsentanter over hele landet og er en del af paraplyorganisation European Cyclists’ Federation.