Lønningerne stiger mindre end i starten af året

Lønningerne steg ikke så meget i 2. kvartal i år, som de gjorde i året tre første måneder. Det viser udviklingen på det samlede DA-område, der omfatter fremstillingsindustrien, servicebranchen og bygge- og anlægsbranchen. Inden for byggeriet er det især færre overarbejdstimer, der har fået lønstigningerne til at falde.

På DA’s område faldt lønstigningerne en smule fra 2,5 procent i 1. kvartal til 2,4 procent i 2. kvartal. Og det største fald var i byggeriet, hvor lønstigningerne dykkede fra 3,4 til 3,1 procent.

- Det lyder måske ikke så meget med en årlig lønstigning på 2,4 procent. Men med den meget lave inflation på under én procent, får lønmodtagerne flere penge mellem hænderne. Udviklingen i reallønnen er tæt på det højeste niveau siden finanskrisen, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Helt overordnet er økonomien gunstig. Den lave inflation og rente giver sammen med den mere moderate udvikling i lønningerne en balanceret fremgang i reallønnen. Det giver plads til at privatforbruget stiger, samtidig med at virksomhederne kan bevare deres konkurrenceevne.

Tegn på lidt mindre pres på arbejdsmarkedet

- De nye løntal fra DA tyder på, at presset på byggeriets arbejdsmarked er aftagende. Også andre nøgletal peger i øjeblikket i samme retning. Man skal dog være varsom med at konkludere alt for håndfast på et enkelt kvartals faldende lønudvikling, siger Bo Sandberg.

Byggeri og anlæg bliver i høj grad påvirket af konjunkturerne, og i år er det knap så svært for virksomhederne at skaffe de nødvendige medarbejdere, som det var sidste år.

- Det er værd at notere, at det seneste kvartals fald i byggeriets lønstigninger først og fremmest skyldes, at arbejdsgiverne har udbetalt færre genetillæg. Det vil sige, at der bliver udført mindre overarbejde nu end i de foregående kvartaler, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Der bor nu flere på Sjælland end i Jylland8.11.2019 08:59:13 CETPressemeddelelse

For ti år siden boede der næsten 100.000 flere personer i Jylland end på Sjælland, men for første gang siden starten af 1970'erne er antallet af indbyggere på Sjælland større end i Jylland. Samtidig har Vejle skubbet Esbjerg fra pladsen som Danmarks femte største by, viser tal fra Danmarks Statistik. Behovet for nye boliger stiger i de større byer, og det skal politikerne være opmærksomme på, påpeger Dansk Byggeri.