DI - Dansk Byggeri

Lønningerne i byggeriet er på vej op

Medarbejderne i bygge- og anlægsbranchen fik pæne lønstigninger sidste år. Byggeriet er en af de brancher, hvor lønningerne steg mest i 2017. Men Dansk Byggeri mener endnu ikke, at det er kritisk.

I 2017 steg lønningerne i bygge- og anlægsbranchen med 2,9 procent, viser nye tal fra DA. Det er lidt højere end i 2016, hvor stigningen var 2,3 procent.

- Det kommer ikke bag på os, at der sidste år blev skruet en tand op for lønstigningstakten i byggeriet i forhold til de foregående år. Det er en helt naturlig konsekvens af, at det går bedre i branchen, og at bygge- og anlægsvirksomhederne har sværere at få fat i de kvalificerede medarbejdere, de har brug for, siger analysechef Andreas Fernstrøm, Dansk Byggeri.

På hele DA-området er lønnen steget med 2,2 procent, altså lidt mindre end i bygge- og anlægsbranchen.

- Selv om lønnen stiger lidt hurtigere i bygge- og anlægsbranchen end i andre brancher, er vi endnu ikke i den kriminelle zone. Inflationen er stadig lav. Og de senere år har virksomhederne ansat markant flere, uden at det har kastet faretruende store stigninger i lønnen af sig, siger Andreas Fernstrøm.

Han fremhæver blandt andet, at bygge- og anlægsvirksomhederne har været rigtig gode til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i arbejde.

– Byggeriet er en af de brancher, der de seneste år har ansat flest medarbejdere, som ellers var faldet ud af arbejdsmarkedet, og mange der var opgivet og ikke var klar til at komme i job. Samtidig har det også været muligt at tiltrække medarbejdere fra udlandet. Det har været med til at tage toppen af lønstigningerne, siger analysechef Andreas Fernstrøm, Dansk Byggeri.

Analysechef Andreas Fernstrøm, afe@danskbyggeri.dk, 21 26 66 34
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02