Lønmodtagerne flytter til de store byer

Folk flytter hen, hvor jobbene er. Det betyder, at lønmodtagerne i løbet af i seneste ti år er flyttet fra yderområderne til storbyerne og de regionale vækstcentre.

- Man behøver ikke nogen VAR-granskning for at kunne se, at der i løbet af det seneste tiår er sket en massiv flytning af lønmodtagere fra yderområderne til de store byer, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Mens det samlede antal beskæftigede lønmodtagere i Danmark stort set er uændret fra 2008 til 2018, så er der sket voldsomme interne forskydninger i landet. Ifølge Danmarks Statistik er der i samme periode kommet 21,4 procent flere lønmodtagere i Københavns Kommune og 10,5 procent flere i Aarhus. Omvendt er der siden 2008 blevet 21,9 procent færre lønmodtagere på Lolland og 16,1 procent færre beskæftigede i en kommune som Struer.

- Siden finanskrisen er både job og lønmodtagere flyttet til de store byer. Det skyldes en generel urbaniseringstrend, men også en forskydning i erhvervsstrukturen, hvor det især er servicesektoren og oplevelsesøkonomien, der oplever vækst, og netop disse erhverv er dominerende i de større bysamfund, siger Bo Sandberg.

- Der er tilmed en dobbelt urbanisering i gang. Flyttemønstrene går ikke kun mod de store universitetsbyer, men også til regionale vækstcentre som Hillerød, Køge, Næstved, Kolding og Silkeborg.

Der skal bygges studieboliger
- Den aktuelle samfundsudvikling, som givetvis er kommet for at blive, stiller store krav til byggepolitik og byggeaktivitet. Det er afgørende, at der for eksempel bygges studieboliger i universitetsbyerne og at udbuddet af boliger i byerne kan følge med efterspørgslen. Både for at møde medborgernes håb, ønsker og forventninger, men også for at modvirke bobletendenser på markedet, siger Bo Sandberg.

- Omvendt betyder fraflytningen, at det nogle steder i landet er relevant at fokusere på nedrivningspuljen, så landsbyer ikke står og forfalder, hvorved der i værste fald begyndes en negativ spiral.

- De markant ændrede bosætningsmønstre og jobvæksten i de store byer stiller også store krav til vores infrastruktur, der gerne skal følge med befolkningsudviklingen. Det er blandt andet i det lys, at for eksempel behovet for en østlig ringvej/havnetunnel og yderligere metroudbygning i København skal ses, siger Bo Sandberg.

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job